PKP Energetyka buduje magazyn energii z wodoru

PKP Energetyka

Spółka PKP Energetyka ogłosiła przetarg na dostawę komponentów do budowy systemu magazynowania energii opartego o wodór. Wodór do zasilania kolejowej trakcji będzie uzyskiwany w procesie elektrolizy dzięki energii pochodzącej ze słońca.

Na początku lipca 2021 r. PKP Energetyka uruchomiła trakcyjny magazyn energii, zlokalizowany przy podstacji w Garbcach (woj. dolnośląskie). Aktualnie spółka opublikowała postępowanie przetargowe na dostawę kompletu elementów do budowy kolejnego systemu magazynowania energii – wodorowego.

Koncepcję magazynu energii trakcyjnej pochodzącej z wodoru, wypracowano wspólnie z naukowcami z Uniwersytetu Zielonogórskiego pod przewodnictwem prof. Grzegorza Benyska. Zgodnie z jej zapisami, układ wodorowy ma współpracować z instalacją fotowoltaiczną powstającą przy podstacji trakcyjnej w Garbcach. Jego głównym zadaniem będzie wytwarzanie, magazynowanie i spalanie wodoru.

– Podpisaliśmy list intencyjny o ustanowieniu Partnerstwa Na Rzecz Budowy Gospodarki Wodorowej i zawarcia Sektorowego Porozumienia Wodorowego. Braliśmy też udział w podpisaniu listu intencyjnego na rzecz powołania Dolnośląskiej Doliny Wodorowej. W końcu przystąpiliśmy do Porozumienia Sektorowego Na Rzecz Rozwoju Gospodarki Wodorowej w Polsce. Obecnie nasze deklaracje przenosimy na pole realnej implementacji i liczymy, że rynek dostawców wodorowych, który w Polsce dopiero się kształtuje, odpowie na nasze zaproszenie – mówi Piotr Obrycki, dyrektor Biura Badań i Rozwoju PKP Energetyka.

Wodór do zasilania kolejowej trakcji będzie uzyskiwany w procesie elektrolizy dzięki energii pochodzącej ze słońca. PKP Energetyka informuje, że zgodnie z projektem układ będzie umożliwiał odłączanie napełnionych butli z wodorem, dzięki czemu wyprodukowany pierwiastek będzie wykorzystywany także np. do zasilania pociągów sieciowych PKP Energetyka.

Postępowanie przetargowe jest realizowane w ramach projektu „System dynamicznej redukcji obciążenia podstacji trakcyjnej, działający z wykorzystaniem zasobnika dużej mocy”. Projekt jest realizowany w ramach Działania 1.2: „Sektorowe programy B+R” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, nr umowy o dofinansowanie POIR.01.02.00-00-0230/16-00.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane