Dzięki przebudowie ostrogi pilotowej do portu będą mogły zawijać statki o parametrach Baltimax i długości do 400 m. Poprawią się też warunki nawigacyjne w porcie oraz zwiększone będzie bezpieczeństwo budowli hydrotechnicznych. Inwestycja będzie dofinansowana przez Unię Europejską.
Przebudowa północnej ostrogi pilotowej jest jednym z etapów projektu pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych w Porcie Gdynia. Po wykonaniu inwestycji do Gdyni będą zawijały statki o kategorii Baltimax, czyli m.in. tankowce i kontenerowce, które będą w stanie przepłynąć przez Cieśniny Duńskie. Zgodnie z klasyfikacją Baltimax chodzi o jednostki o zanurzeniu do 15 m, szerokości do 48 m, długości do 260 m i nośności 120 DWT. Zarząd Morskiego Portu Gdynia utrzymuje jednak, że po wykonaniu inwestycji, do portu będą mogły wpłynąć jednostki o długości do 400 m.
Najdłuższy kontenerowiec jaki kiedykolwiek zawinął do Portu Gdynia – mv „Charlotte Maersk” mierzył prawie 347 m długości i 42,8 m szerokości. Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała dzięki systemowi pilotowemu OneBoxRTK.
Zaplanowane roboty polegać będą na poszerzeniu wejścia pomiędzy istniejącymi ostrogami do 140 m (obecnie szerokość wynosi 100 m), poprzez wykonanie rozbiórki ok 43 mb Ostrogi Północnej oraz generalnej przebudowie pozostałego odcinka, tak aby w kolejnym etapie możliwe było wykonanie robót czerpalnych do głębokości -16,0 m.
Wykonawcą prac jest Korporacja Budowlana Doraco, która realizuje też budowę nowego terminalu pasażerskiego w Gdyni.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia uzyskał dofinansowanie dla inwestycji pn. „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – Etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – Etapy II i III” – nr umowy POIS.03.02.00-00-0070/18-00.