Port w Policach zyska bezpośrednie połączenie kolejowe

PKP Polskie Linie Kolejowe

Piąty największy port morski w Polsce doczeka się wybudowania łącznicy kolejowej. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z Zarządem Morskiego Portu Police umowę na wykonanie prac projektowych dla budowy nowych torów. Przedsięwzięcie szacowane jest na 122 mln zł.

Port w Policach należy do Grupu Azoty. W ramach wspólnej inwestycji z PKP PLK początkowo powstanie dokumentacja odgałęzienia ze stacji kolejowej Police do portu Police. Później wybudowany zostanie nowy tor i sieć trakcyjna. Zamontowane będą urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W ramach przedsięwzięcia powstanie także nowy wiadukt kolejowy nad ulicą Jasienicką. Obiekt zapewni przejazd pociągów bez ograniczeń ruchu na drodze wojewódzkiej nr 114 (Nowe Warpno – Tanowo).

Zgodnie z zawartym w styczniu 2019 r. porozumieniem, najpierw przygotowana ma być dokumentacja oraz uzyskanie wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych wraz z pozwoleniem na budowę. Kolejny etap to wyłonienie wykonawcy i przeprowadzenie prac. PKP PLK kończą obecnie procedurę wyłaniania wykonawcy dokumentacji i w styczniu planowane jest podpisanie umowy.

Wspólna inwestycja

Wstępna wartość inwestycji szacowana jest na 122 mln zł. Koszty pokryją wspólnie PKP Polskie Linie Kolejowe oraz ZMPP. Każda ze stron finansuje budowę swojej części infrastruktury kolejowej. Dokładny termin rozpoczęcia prac jest uzależniony od pozyskania źródeł finansowania.

Zarząd Morskiego Portu Police realizuje prace przedprojektowe w ramach Koncepcji programowo – lokalizacyjnej budowy stacji kolejowej „Police Port” wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police.

Obecnie pociągi towarowe, jadące linią Szczecin – Trzebież Szczeciński do portu w Policach muszą przejeżdżać przez oddaloną od portu stację, należącą do zakładów chemicznych. Po wybudowaniu nowego odcinka toru, dostawa ładunków zabierze mniej czasu. Możliwy będzie przejazd większej liczby składów.

W Policach będzie gazoport

Przedsięwzięcie stwarza także dodatkowe możliwości rozwoju Grupy Azoty. Co roku Spółka wykorzystuje transport kolejowy do przewozu kilku milionów ton produktów i surowców.

– Porty mają kluczowe znaczenie dla Grupy Azoty, ponieważ sprowadzamy przez nie dużą część surowców i eksportujemy wytworzone produkty. Przy dużych zakupach i sprzedaży, jakie realizujemy, rozbudowana infrastruktura portowa pozwala osiągać dużą sprawność operacyjną, przy mniejszym nakładzie kosztów. Dlatego jesteśmy zainteresowani rozwojem portów, a szczególne znaczenie ma dla nas właśnie port w Policach – opowiada dr Wojciech Wardacki, prezes Grupy Azoty Police i Grupy Azoty.

– Logistyka budowanego przez nas kompleksu chemicznego, znanego jako Polimery Police, opiera się przede wszystkim na transporcie morskim. W ramach tej największej w Polsce inwestycji chemicznej, w polickim porcie powstanie m.in. gazoport, przez który będziemy sprowadzać propan do produkcji propylenu i polipropylenu – dodaje Wardacki.

Port w Policach jest piątym, największym w Polsce portem pod względem wielkości przeładowywanych towarów. Rocznie odprawianych jest w nim 2 mln ton ładunków.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane