Porty Szczecin i Świnoujście chronione z wody i powietrza

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

W ramach programu „Inteligentna Ochrona” Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście inwestuje w drony powietrzne i pływające oraz tworzy Portowy System Kontroli Ruchu Bezzałogowych Statków. Przedsięwzięcie może pochłonąć nawet kilkanaście milionów złotych.

System patrolowania portów z wody i z powietrza będzie tworzony przez ZMPSiŚ we współpracy ze szczecińską firmą c5studio, która dostarcza specjalistyczne, kompleksowe produkty i usługi związane z pojazdami bezzałogowymi oraz szkoli ich operatorów do uzyskania kwalifikowanych uprawnień lotniczych.

W planach jest stworzenie Portowego Centrum Koordynacji i Kontroli Ruchu, który obejmie systemem monitoringu ruchu statków powietrznych, system antydronowy oraz system monitoringu środowiska.

Harmonogram projektu

– Nawiązana współpraca i zainicjowane już działania zgodnie z harmonogramem zakładają budowę, implementację i wdrożenie projektu etapami w latach 2020-23 przy założeniu zatwierdzenia do końca tego roku szczegółowej analizy funkcjonalnej projektu – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z działu marketingu i komunikacji ZMPSiŚ.

Projekt zakłada wykorzystanie w portach Szczecina i Świnoujścia kilkunastu dronów powietrznych. Będą obsługiwane prawdopodobnie przez kilku operatorów pracujących na zmiany przez całą dobę. Dronów wodnych ma być co najmniej kilka. Problemem dla zarządcy portów mogą okazać się kwestie legislacyjne, ponieważ nie ma przepisów regulujących wykorzystanie bezzałogowych statków pływających.

Monika Woźniak-Lewandowska informuje, że koszt stworzenia całego systemu zarządzania dronami może wynieść od kilku do kilkunastu milionów złotych, w zależności od: zaangażowania posiadanych środków, zakresu projektu, stopnia automatyzacji i autonomii działań dronów, wybranej platformy sprzętowej zarządzania ruchem, urządzeń i technologii neutralizacji zagrożeń.

Dron wykryje przecieki

System monitorowana portów statkami bezzałogowymi ma zapewnić bezpieczeństwo i wspomagać prace portów w stanach zagrożenia oraz podejmować konkretne działania w kwestiach ratownictwa wodnego, ochrony przeciwpożarowej, współpracy z centrum zarządzania kryzysowego, pomiarów zanieczyszczeń powietrza (w tym możliwych wycieków metanu oraz zanieczyszczeń wody substancjami ropopochodnymi).

Projektowany system umożliwi też min. obrazowanie głębokości oraz zanieczyszczeń dna portów, tworzenie podwodnych map sytuacyjnych czy wykrywanie nieszczelności lub ubytków nabrzeży.

System zabezpieczy też porty przed atakami terrorystycznymi i nieświadomymi zagrożeń użytkownikami dronów, którzy mogliby wlatywać w zamknięte strefy portów.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane