Rafineria Możejki odzyskała połączenie z Łotwą

Algirdas w Litewskiej Wikipedii

Koleje Litewskie odbudowały rozebraną w 2008 r. linię kolejową łączącą rafinerię w Możejkach z łotewską miejscowością Renge. Orlen Lietuva znowu może przewozić swoje produkty krótszą drogą.

Litwini spełnili zobowiązania i odbudowali 19 km odcinek torów. Demontaż linii prowadzącej do Renge, był jednym z symboli złych relacji między Polską a Litwą. Przez 12 lat miał też negatywny wpływ na sprawność operacyjną i wyniki litewskiej rafinerii Orlenu, ponieważ pociągi z Możejek musiały jeździć na Łotwę okrężną, bardziej kosztowną logistycznie trasą przez Szawle.

Rozmowy o przywróceniu linii rozpoczęły się na szczeblu rządowym po 2016 r. – Od dwóch lat intensywnie działaliśmy, żeby dziś móc uroczyście wysłać pierwszy pociąg transportujący paliwa z Możejek na Łotwę. Na taki widok nie mógł liczyć żaden z pracowników Grupy Orlen od 2008 r. – powiedział Michał Rudnicki, prezes Orlen Lietuva, podczas inauguracji połączenia.

Intensyfikacja działań pomiędzy PKN ORLEN z Kolejami Litewskimi  nastąpiła 14 sierpnia 2018 r., kiedy szefowie obu spółek: Daniel Obajtek i Mantas Bartuška podpisali porozumienie o rozszerzeniu współpracy. Z kolei w 2019 r. przedłużono porozumienie, które gwarantuje nie tylko utrzymanie dotychczasowego wolumenu przewożonych produktów do krajów bałtyckich, ale rozwój transportu produktów do Polski.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane