Rafineria Możejki odzyskała połączenie z Łotwą

Algirdas w Litewskiej Wikipedii

Koleje Litewskie odbudowały rozebraną w 2008 r. linię kolejową łączącą rafinerię w Możejkach z łotewską miejscowością Renge. Orlen Lietuva znowu może przewozić swoje produkty krótszą drogą.

Litwini spełnili zobowiązania i odbudowali 19 km odcinek torów. Demontaż linii prowadzącej do Renge, był jednym z symboli złych relacji między Polską a Litwą. Przez 12 lat miał też negatywny wpływ na sprawność operacyjną i wyniki litewskiej rafinerii Orlenu, ponieważ pociągi z Możejek musiały jeździć na Łotwę okrężną, bardziej kosztowną logistycznie trasą przez Szawle.

Rozmowy o przywróceniu linii rozpoczęły się na szczeblu rządowym po 2016 r. – Od dwóch lat intensywnie działaliśmy, żeby dziś móc uroczyście wysłać pierwszy pociąg transportujący paliwa z Możejek na Łotwę. Na taki widok nie mógł liczyć żaden z pracowników Grupy Orlen od 2008 r. – powiedział Michał Rudnicki, prezes Orlen Lietuva, podczas inauguracji połączenia.

Intensyfikacja działań pomiędzy PKN ORLEN z Kolejami Litewskimi  nastąpiła 14 sierpnia 2018 r., kiedy szefowie obu spółek: Daniel Obajtek i Mantas Bartuška podpisali porozumienie o rozszerzeniu współpracy. Z kolei w 2019 r. przedłużono porozumienie, które gwarantuje nie tylko utrzymanie dotychczasowego wolumenu przewożonych produktów do krajów bałtyckich, ale rozwój transportu produktów do Polski.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Polecane