Terminal BCT w porcie Ryga zyska nowe nabrzeże

Budowa nabrzeża w porcie Ryga
Wolny Port Ryga

Na terenie Wolnego Portu Ryga budowane jest nowe nabrzeże. Inwestycja realizowana jest na wyspie Kundziņsali przy Bałtyckim Terminalu Kontenerowym (BCT). Jej celem jest zwiększenie efektywności terminalu oraz zwiększenie możliwości przeładunków dla wojska, także w ramach transportów NATO.

Zarząd portu w łotewskiej stolicy poinformował, że aktualnie zakończono prace podwodne w ramach budowy nowej części nabrzeża. Po zakończeniu projektu proces załadunku i rozładunku towarów na terminalu BCT zostanie przyspieszony, co zwiększy jego efektywność operacyjną. Ponieważ terminal przyjmuje statki wojskowe, zwiększenie przepustowości nabrzeża pozwoli zwiększyć mobilność wojskową oraz wzmocnić wspólne bezpieczeństwo Łotwy i NATO.

Projekt zakłada rozbudowę nabrzeża BCT KS – 34 o 57,3 m. W efekcie całkowita długość linii nabrzeży BCT, obejmującej w sumie trzy nabrzeża, wyniesie 506,3 m. D

Dzięki zwiększonej przepustowości terminalu możliwe będzie jednoczesne cumowanie i obsługa dwóch dużych statków – kontenerowców, statków ro-ro (promów towarowych) czy statków wojskowych, a także cumowanie statków o długości do 340 metrów.

– Budowa nabrzeży portowych to unikalny i złożony proces, który wymaga dużej odpowiedzialności, specyficznej wiedzy, doświadczenia i szerokich zasobów. Nowe nabrzeże to ważne wydarzenie dla portu, ważny wkład w rozwój jego infrastruktury i zwiększenie konkurencyjności portu – podkreśla Ansis Zeltiņš, dyrektor generalny Wolnego Portu Rygam cytowany w komunikacie.

Andris Razgalis, autor projektu z firmy inżynieryjnej Kurbada tilti podkreśla, że największym wyzwaniem przy projektowaniu nabrzeża jest zapewnienie niezbędnej wytrzymałości na obciążenie. – Przy nowym nabrzeżu BCT będą zacumowane statki o masie do 79 tys. ton z ładunkiem, na nabrzeżu planowany jest montaż 999-tonowego dźwigu portowego. Będzie ciągły ruch ciężarówek, sprzętu portowego i transportu wojskowego, a także ruch kontenerów, które mogą osiągnąć maksymalną masę do 30 ton”– mówi Razgalis.

– Kontenerowce w porównaniu do innych typów statków mają znacznie większą powierzchnię nad wodą wystawioną na działanie wiatru. Dlatego przy nowym nabrzeżu portu w Rydze staną największe słupki cumownicze statku o nośności 150 ton. Wdrożone zostanie te z rozwiązanie polegające na montażu większych odbojnic pomiędzy statkiem a nabrzeżem, ale bez ograniczania zasięgu portowych żurawi – wymienia autor projektu.

Nowa część nabrzeża BCT powstaje w ramach trójstronnego porozumienia zawartego pomiędzy zarządem Wolnego Portu Ryga, Europejską Agencją ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) oraz Bałtyckim Terminalem Kontenerowym SIA (BCT).

Zakończenie wszystkich praca w ramach prowadzonego projektu zaplanowane jest na koniec 2024 roku.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane