Rząd Donalda Tuska daje zielone światło dla budowy kontenerowego terminalu głębokowodnego w Świnoujściu, o czym zapewnił w Sejmie wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. P.o. prezesa Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście, prof. Stanisław Iwan, podkreślił, że terminal nie będzie w stanie funkcjonować bez rozbudowy infrastruktury kolejowej, a tej inwestycji nie zapisano w KPK.
8 lutego 2024 r. sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpatrzyła informacje na temat planów budowy terminalu kontenerowego w Porcie Świnoujście. Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że głębokowodny terminal jest jednym z kluczowych projektów inwestycyjnych.
Rząd chce realizacji terminalu
– Naszym celem jest realizacja tej inwestycji. Budowa portu kontenerowego jest wielką szansą na rozwój, nie tylko Pomorza Zachodniego, ale całego wybrzeża, ponieważ zdaje możliwość zawijania do Świnoujścia statków do tej pory niespotykanych, z kontenerami. To wiąże się z szeregiem działań, jakie chcemy podjąć. Terminal będzie przygotowany do obsługi największych kontenerowców, które mogą wejść na Morze Bałtyckie – powiedział Marchewka.
Wiceminister infrastruktury przypomniał, że docelowo terminal zostanie wyposażony w nabrzeże przeładunkowe długości 1300 m i głębokości 17 m. W obiekcie będzie możliwość jednoczesnej obsługi dwóch statków 400-metrowych i mniejszego o długości 200 m. Powierzchnia terminalu wyniesie 70 ha a docelowa zdolność przeładunkowa ma wynieść 2 mln TEU rocznie.
Arkadiusz Marchewka poinformował członków sejmowej komisji, że w lipcu 2023 r. zawarto umowę z inwestorami terminalu: belgijskim DEME CONCESSIONS oraz QTERMINALS z siedzibą w Katarze.
Zobacz też: Terminal kontenerowy w Świnoujściu z decyzją środowiskową
Na posiedzeniu komisji głos zabrał także p.o. prezesa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, prof. Stanisław Iwan. Zwrócił on uwagę, że powodzenie inwestycji związane jest z dostępnością od strony lądu. A z tym jest problem.
W KPK nie ma inwestycji w Świnoujściu
– W Krajowym Planie Kolejowym na liście podstawowej nie ma inwestycji związanych z przebudową infrastruktury kolejowej prowadzącej do Świnoujścia. Bez tej inwestycji niezwykle trudne będzie realizowanie przewozów od strony lądu – stwierdził Stanisław Iwan. – Wpisanie inwestycji kolejowej do KPK jest kluczowe. Mamy wąskie gardło na wyspie Wolin, tam jest jeden most kolejowy. Nie mamy co liczyć na to, że my będziemy duży wolumen ładunków przewozić drogą – dodał p.o. prezesa ZMPS-Ś.
– Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce, które ma tylko jedna drogę dojazdową, przez którą od strony kraju idzie wszystko. Jadą nią turyści, robione są dostawy do miasta, jadą wszelkie ładunki. Jest bardzo ważne, aby to uwzględnić – zauważył oraz dodał, że przed budową terminalu należy uwzględnić interesy mieszkańców Świnoujścia, którzy żyją z turystyki.