Wkrótce otwarcie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej

Ćwiczenia straży pożarnej na obwodnicy Trójmiasta
GDDKiA

Już 18 czerwca 2025 roku kierowcy będą mogli skorzystać z pierwszego odcinka Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) – nowej drogi ekspresowej S7, która znacząco usprawni komunikację w regionie Trójmiasta. Trasa między Chwaszczynem a Żukowem, wraz z obwodnicą Żukowa, to kluczowy element inwestycji, który odciąży istniejącą Obwodnicę Trójmiasta i wyprowadzi ruch tranzytowy z Żukowa.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to 32-kilometrowa droga ekspresowa, która połączy Południową Obwodnicę Gdańska i drogę S6, tworząc zewnętrzną obwodnicę Trójmiasta. Na przebudowanym węźle Gdańsk Południe kierowcy zyskają możliwość zjazdu na autostradę A1, co zapewni wygodne połączenie z centralną i południową Polską.

Pierwszy odcinek, który zostanie otwarty 18 czerwca, poprowadzi od Chwaszczyna przez część węzła Żukowo, a następnie obwodnicą Żukowa do ronda w Glinczu na skrzyżowaniu z DK20. Obwodnica Żukowa, zaczynająca się w Glinczu, przetnie S7 na węźle Żukowo i włączy się do DK7 w Lniskach (połączenie planowane do końca 2025 roku). Kierowcy na tym odcinku będą mieć do dyspozycji dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, z wyjątkiem 400-metrowego zwężenia do jednego pasa na łącznicy w kierunku Glincza w rejonie węzła Żukowo.

Otwarcie OMT i zmiany w organizacji ruchu

Wraz z otwarciem OMT wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu. Zamknięty będzie tymczasowy bajpas łączący Trasę Chwaszczyńską z DK20. Kierowcy skorzystają z ulic Profesora Brunona Synaka i Rdestowej, które umożliwią wjazd na S6 przez węzeł Dąbrowa. Dodatkowo dostępne będą węzły Miszewo i Koleczkowo na S6, z którego ulicami Partyzantów Koleczkowskich, Dębową, Gdańską i Oliwską będzie można dojechać do Chwaszczyna.

W obrębie węzła Chwaszczyno trwać będą prace nad brakującymi łącznicami, umożliwiającymi bezpośredni wjazd i zjazd z S6 na OMT. Roboty, realizowane w ramach tymczasowej organizacji ruchu, potrwają około trzy miesiące.

Testy służb przed otwarciem

Na kilka dni przed uruchomieniem trasy, na zamkniętym odcinku OMT przeprowadzono wojewódzkie ćwiczenia służb ratowniczych pod kryptonimem „OMT 2025”. Zorganizowane we współpracy z Komendą Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku, miały na celu przygotowanie służb do działania w sytuacjach kryzysowych. Scenariusz zakładał wypadek z udziałem samochodów osobowych, autobusu i motocykla. Podczas ćwiczeń przetestowano procedury ewakuacji, udzielania pomocy medycznej oraz organizację działań w trudnym terenie, w warunkach zbliżonych do rzeczywistych.

Nowy odcinek S7 to przełom w infrastrukturze Trójmiasta, który już wkrótce ułatwi życie kierowcom i mieszkańcom regionu.

Inwestycja GDDKiA z unijnym wsparciem

Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której koszt wynosi blisko 2,9 mld zł, otrzymała w 2024 roku dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości ponad 1 mld zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Projekt ma strategiczne znaczenie dla regionu, poprawiając płynność ruchu i bezpieczeństwo na drogach.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane