W Porcie Gdańsk, na działce o powierzchni ponad 2 ha, powstanie Zintegrowany Punkt Kontroli Granicznej (ZPKG). Inwestycja, zlokalizowana przy ul. Kontenerowej, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu Baltic Hub i chłodni Pago, usprawni pracę służb kontrolnych związane z obsługą rosnących wolumenów towarów.
28 maja 2-25 r. wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz oraz prezes Portu Gdańsk Dorota Pyć podpisały porozumienie dotyczące realizacji pierwszego etapu inwestycji, obejmującego opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
Zintegrowany Punkt Kontroli Granicznej to inwestycja strategiczna dla portu i całej gospodarki morskiej w Polsce. Dzięki niemu branża portowa odczuje realne usprawnienia w zakresie odpraw i procedur, a tym samym większą efektywność realizacji rosnących wolumenów towarów przeładowywanych w Porcie Gdańsk.
Siedziba służb kontrolnych
W Zintegrowanym Punkcie Kontroli Granicznej będą dokonywane kontrole graniczne przesyłek produktów wprowadzonych na teren Unii Europejskiej głównie przez terminal kontenerowy Baltic Hub. Obecnie służby kontrolne funkcjonują w różnych częściach Gdańska, pracując w rozproszonym modelu jedno- i dwuzmianowym. Powstanie ZPKG skonsoliduje ich działalność w jednym miejscu. Na terenie obiektu swoje siedziby będą miały m.in.: Krajowa Administracja Skarbowa, Graniczna Inspekcja Weterynarii (GRIW), Graniczna Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna (GSSE), Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa (WIORiN), Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (WIJHARS). Na jednej zmianie pracować będzie 235 osób.
– Dochowamy należytej staranności, żeby zrealizować ten projekt zgodnie z przyjętym harmonogramem – zadeklarowała Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
Teren pod budowę jest już przygotowany. Na zlecenie Portu Gdańsk i Baltic Hub wykonano niwelację terenu, rozebrano powojenny bunkier i przeniesiono go w okolice Mrągowa.
Parking na dachu
Zgodnie z opracowaną koncepcją architektoniczną autorstwa pracowni FOGO Architekci, ZPKG składać się będzie z 9-kondygnacyjnego biurowca (6200 mkw.) oraz 3-kondygnacyjnej hali kontroli granicznej (9200 mkw.). Naprzeciwko hali zaprojektowano wiatę z pomieszczeniem socjalnym do przeprowadzania kontroli zabezpieczeń. Na dachu hali będzie zlokalizowany parking dla 230 samochodów pracowników, dostępny z zewnętrznej, zadaszonej rampy spiralnej usytuowanej między budynkami. Będzie on połączony z biurowcem łącznikiem na 3-kondygnacji hali.
Teren inwestycji będzie ogrodzony, z czterema wjazdami od strony wewnętrznej drogi portowej. Powstanie również bezpośrednie połączenie z terminalem Baltic Hub – przez dwie bramy będą przejeżdżać ciągniki z kontenerami kierowanymi do kontroli. Kontrole zabezpieczeń będą odbywać się pod rampą, natomiast pełne kontrole fizyczne – w hali. W projekcie przewidziano także instalacje odnawialnych źródeł energii z możliwością przekazywania nadwyżek do sieci.
Etapy i finansowanie
Inwestycja została wpisana do wieloletniego planu inwestycji przejść granicznych. Szacowany koszt etapu I, związanego z opracowaniem dokumentacji, to koszt 6,4 mln zł netto, zaś etapu II, obejmującego budowę i wyposażenie obiektu: 157 mln zł netto. Zakończenie budowy planowane jest na 2030 rok.