Wykonawcy domagają się wyższej waloryzacji kontraktów

Bergy59, Pixabay

9 sierpnia 2023 r. cztery organizacje branżowe: Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa oraz Railway Business Forum wystosowały do Ministra Infrastruktury apel o osobiste podjęcie niezwłocznych działań w sprawie podniesienia limitu waloryzacji kontraktów realizowanych przez GDDKiA i PKP PLK.

Organizacje zrzeszające firmy budowlane wskazały, że obecny limit 10 proc. zupełnie nie odpowiada faktycznemu wzrostowi kosztów w kontraktach zawartych przed rosyjską inwazją na Ukrainę 24 lutego 2022 r. Realne wzrosty sięgają kilkudziesięciu procent.

– „Proces podpisywania aneksów we wszystkich kontraktach zawartych przed rozpoczęciem wojny (zarówno tych z waloryzacją koszykową, waloryzacją według poprzedniego wzorca, jaki nie posiadających w ogóle klauzul waloryzacyjnych) rozpoczął się po nieakceptowalnej dla przedsiębiorstw zwłoce w stosunku do kontraktów drogowych. Bez odpowiedniej dynamiki i zbyt późno uwzględniane jest w aneksach 10% waloryzacji, przy czym od samego początku rynek sygnalizuje potrzebę wyższego wskaźnika” – czytamy w apelu do ministra Andrzeja Adamczyka.

Organizacje zwrócił także uwagę na fakt, że w przypadku inwestycji kolejowych mają do czynienia z nieakceptowalnym opóźnieniem procesu i brakiem odpowiedniej dynamiki w podpisywaniu aneksów. – Ponadto ponieśliśmy po raz kolejny fakt, że pomimo złożenia przez IGTL i RBF projektu ustawy dotyczącej Funduszu Kolejowego, strona rządowa nie podjęła z rynkiem merytorycznej dyskusji, a problem stabilnego finansowania projektów kolejowych jest nadal nierozwiązany i stanowi bardzo poważne zagrożenie dla przedsiębiorców i możliwości realizacji programów inwestycyjnych – informują przedstawiciele czterech organizacji.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane