Estoński terminal HHLA wdraża autonomiczne ciągniki

HHLA

W terminalu portowym HHLA TK Estonia, położonym w Muuga, niedaleko stolicy Estonii, Tallina, rozpoczęto proces przejścia na operacje transportowe bez kierowców. Firma FERNRIDE, pionier w automatyzacji transportu wewnątrzterminalowego, wprowadza tam autonomiczne ciągniki terminalowe.

HHLA TK Estonia to operator wielofunkcyjnego terminalu portowego w Muuga, należący do niemieckiego operatora terminalowego HHLA w Hamburgu. Jego terminal specjalizuje się w przeładunku kontenerów, a także obsługuje towary drobnicowe, masowe oraz ro-ro (roll-on/roll-off, czyli transport pojazdów). Terminal jest dobrze skomunikowany z siecią kolejową i drogową, co czyni go kluczowym punktem logistycznym w regionie. FERNRIDE to niemiecka firma specjalizująca się w autonomicznych rozwiązaniach dla transportu wewnątrzterminalowego.

Potrzebne certyfikaty i pozwolenia

Proces przejścia na operacje bezkierowcowe w terminalu HHLA TK Estonia został poprzedzony uzyskaniem przez FERNRIDE certyfikacji od TÜV SÜD oraz zgody Estońskiej Administracji Transportu (ETA). FERNRIDE jest pierwszą firmą, która otrzymała certyfikację TÜV SÜD dla autonomicznego ciągnika terminalowego zgodnie z unijną dyrektywą maszynową (2006/42/EC). Certyfikat potwierdza, że platforma autonomicznych pojazdów FERNRIDE – obejmująca pojazdy, czujniki, komputery i oprogramowanie – spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa, cyberbezpieczeństwa i niezawodności systemu. To kluczowy krok w kierunku uzyskania zgodności z normami CE i wdrożenia technologii na skalę przemysłową w całej Europie.

Co to oznacza dla logistyki?

Przejście na autonomiczną obsługę ciągników terminalowych to milowy krok nie tylko dla HHLA TK Estonia i FERNRIDE, ale dla całej branży logistycznej. Hendrik Kramer, dyrektor generalny i współzałożyciel FERNRIDE, podkreślił że to przełomowy moment dla autonomicznej logistyki w Europie. – Od początku stawialiśmy bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. Certyfikacja TÜV SÜD potwierdza, że nasza technologia spełnia najwyższe standardy, co przybliża nas do komercjalizacji autonomicznej logistyki w całej UE – twierdzi Kramer.

– Jako jeden z pierwszych terminali podejmujących ten krok, wyznaczamy kierunek dla przyszłości operacji terminalowych. Kluczowe jest zaangażowanie naszego zespołu, które pozwala na integrację tej technologii z codziennymi operacjami – powiedziała Riia Sillave, dyrektor generalna HHLA TK Estonia.

Rollout pilotażowego projektu

FERNRIDE i HHLA współpracują od stycznia 2023 roku, aby zapewnić płynne przejście na operacje autonomiczne. Strategia opiera się na stopniowym wprowadzaniu autonomicznych ciągników terminalowych. Obecnie w terminalu Muuga działają trzy ciągniki FERNRIDE, a firma wdrożyła strukturalne scenariusze rollout’u oraz standardowe procedury szkoleniowe dla personelu, aby ułatwić przejście na pełne operacje bez kierowców.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane