Kolejarze zza naszej wschodniej granicy zmodernizowali terminal kontenerowy na stacji Brześć Północny, aby mógł sprostać szybkiemu przyrostowi pociągów kursujących w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. W Brześciu odprawianych jest 80 proc. kontenerów przewożonych między Chinami i Europą.
Projekt rozpoczął się w 2018 r. i był realizowany zgodnie z krajowym programem rozwoju systemu logistycznego i potencjału tranzytowego do roku 2020. W ramach przedsięwzięcia przeprowadzono reorganizację transportu kolejowego, zwiększono potencjał przeładunkowy oraz magazynowy obiektów logistycznych. Dodatkowo kupiono nowoczesne dźwigi i wydajne układarki kontenerowe.
W wyniku powiększenia placu kontenerowego, jego łączna powierzchnia wynosi teraz ok. 50 tys. mkw. Na placu znajduje się rampa do załadunku / rozładunku kontenerów o powierzchni 1,7 tys. mkw.
Poza stacją Brześć Północny, pociągi kontenerowe są obsługiwane także na stacji Brześć Wschodni.
Środki te pozwalają zwiększyć średnią dzienną wydajność przerobu kontenerów półtorakrotnie. Poza przejściem granicznym Brześć – Terespol, odprawa kontenerów z Chin odbywa się jeszcze na dwóch innych przejściach kolejowych z Polską: Bruzgi – Kuźnica Białostocka i Swisłocz – Siemianówka. Ich łączna przepustowość wynosi 50 par pociągów towarowych dziennie. Według Kolei Białoruskich, na każdym z przejść jest zachowany margines przepustowości.
Terminal Brześć Północny. Fot. Koleje Białoruskie
Od stycznia do lipca tego roki przez Białoruś przejechało 173 tys. kontenerów transportowanych w ramach tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku. Oznacza to wzrost o 107 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku 2018. Wieczesław Sanżarowski, zastępca szefa Departamentu Usług Towarowych i Spraw Zagranicznych Kolei Białoruskich, informuje, że ponad 80 proc. towarów przewożonych z Chin do Europy w kontenerach obsługiwanych jest w terminalu Brześć Północny.
Według prognoz, w roku 2020 na trasie Wschód-Zachód-Wschód przewożonych ma być 500 tys. kontenerów rocznie. W roku 2025 r. liczba przewożonych TEU może wzrosnąć do miliona.
W ostatnich latach Białoruś przeznaczyła na inwestycje kolejowe 3 mld dolarów.