Baltic Hub, największy terminal kontenerowy na Morzu Bałtyckim, kontynuuje inwestycje w infrastrukturę kolejową. 15 lipca 2024 r. została uruchomiona czwarta suwnica RMG, która podniesie przepustowość bocznicy kolejowej do ponad 800 tys. TEU rocznie. Zarząd Baltic Hub poinformował przy okazji, że rozważa wybudowanie drugiej bocznicy na potrzeby nowego terminalu T3.
Nowa, zelektryfikowana suwnica RMG 4, dostarczona przez austriackiego producenta suwnic Künz, jest już w pełni operacyjna. Jej główna konstrukcja została wyprodukowana w Polsce, a wyposażona została w nowoczesny system OCR do automatycznej identyfikacji numerów kontenerów, system antykolizji bramy oraz 11 kamer ułatwiających pracę operatora. Dodatkowo zastosowano innowacyjne narzędzia poprawiające bezpieczeństwo i efektywność pracy, takie jak mikroruchy chwytni dla precyzyjnego pozycjonowania czy awaryjne hamulce wciągarki.
Ponad 600 pociągów miesięcznie
Baltic Hub informuje, że rozbudowa połączeń kolejowych jest kluczowym elementem strategii rozwoju terminalu. Obecnie obsługuje on ponad 600 pociągów miesięcznie, zapewniając transport ładunków nie tylko na terenie Polski, ale także w Europie Środkowo-Wschodniej poprzez sieć połączeń z Czechami, Słowacją, Węgrami i Ukrainą.
– Inwestycje w infrastrukturę kolejową to strategiczny element rozwoju Baltic Hub. Czwarta suwnica RMG to odpowiedź na rosnący popyt na przewozy intermodalne. Stawiamy na rozwiązania wydajne, bezpieczne i przyjazne dla środowiska. Biorąc pod uwagę uruchomienie trzeciego terminalu w 2025 r. oraz zwiększenie mocy przeładunkowych dla naszych klientów, musimy być przygotowani do obsługi tego wzrostu – mówi Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.
Drugi terminal kolejowy
Obecny poziom wykorzystania kolei pokazuje, że potencjalne zapotrzebowanie na przewozy kolejowe może przekroczyć możliwości przeładunkowe dotychczasowej bocznicy kolejowej. W związku z planami uruchomienia T3 największy terminal głębokowodny na Bałtyku planuje już możliwość budowy drugiej bocznicy kolejowej.
Drugi terminal kolejowy będzie potrzebny w momencie, gdy Baltic Hub osiągnie 1 mln TEU na kolei, a to może nastąpić w 2027 r. W związku z tym, zarząd Baltic Hub współpracuje z polskimi władzami w celu zapewnienia odpowiedniej lokalizacji dla budowy drugiego terminalu kolejowego.
Prawdziwy Bałtycki Hub kontenerowy
Do końca 2025 r., wraz z ukończeniem budowy trzeciego terminalu, Baltic Hub dysponować będzie łączną zdolnością przeładunkową 4,5 mln TEU rocznie, ponad 124 hektarami placu, około 2,1 km głębokowodnego nabrzeża z najnowocześniejszym sprzętem – 21 suwnicami nabrzeżowymi STS, 74 suwnicami placowymi (RMG i RTG), siedmioma torami kolejowymi o łącznej długości 5,25 km (750 m każdy) na nowoczesnej bocznicy kolejowej oraz zautomatyzowanym kompleksem bram dla samochodów ciężarowych. I tym samym stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie.