PERN uruchomił trzy zbiorniki do magazynowania paliw

Zbiorniki na paliwa widziane z lotu ptaka
PERN (Materiały prasowe)

W Dębogórzu koło Gdyni PERN oddał do użytku trzy zbiorniki do magazynowania paliw płynnych, każdy o pojemności 50 tysięcy metrów sześciennych. Partnerem projektu jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia, który rozbudowuje w porcie stanowisko przeładunku paliw płynnych, by w pełni wykorzystać potencjał bazy PERN.

Prezes PERN Daniel Świętochowski powiedział podczas uroczystości otwarcia nowych zbiorników, że niedawno w Dębogórzu oddano do użytku także infrastrukturę kolejową, ponieważ miejsce to staje się strategicznym centrum dystrybucji paliw. – Dzięki tej inwestycji możemy jeszcze efektywniej zarządzać zapasami i oferować znacznie większe możliwości logistyczne – podkreślił Świętochowski.

Pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, Wojciech Wrochna, zwrócił uwagę na szeroki kontekst inwestycji. – Te trzy kolejne zbiorniki o pojemności 150 tys. metrów sześc., zwiększają pojemność bazy o ponad 41 procent. To są elementy, które na co dzień zwiększają z jednej strony możliwości logistyczne polskiego rynku, ale też w istotny sposób zwiększają bezpieczeństwo państwa – powiedział.

Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, podkreślił przenikanie się inwestycji PERN z działaniami prowadzonymi w porcie. – Przede wszystkim to bardzo ważne wydarzenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Mamy trzy duże zbiorniki, które pozwolą znacznie zwiększyć elastyczność, jeśli chodzi o logistykę paliw. Ale równie istotne jest to, że obecnie realizujemy w Porcie Gdynia komplementarną inwestycję – rozbudowę stanowiska przeładunku paliw płynnych. Dzięki niej możliwe będzie przyjmowanie statków o większych gabarytach i zanurzeniu, co przełoży się na większe możliwości przeładunkowe i pełne wykorzystanie pojemności bazy w Dębogórzu – zaznaczył Gorzeński.

Wypowiedź Michała Drzazgi, kierownika Bazy Paliw nr 21 w Dębogórzu:

Baza to kluczowy hub logistyczny w kraju. Nowe zbiorniki są szczególnie istotne w kontekście trwającej w Porcie Gdynia rozbudowy stanowiska przeładunku paliw płynnych. Realizowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia inwestycja ma – w połączeniu z rozbudową pojemności bazy oraz zwiększeniem możliwości załadunku paliw na transport kolejowy – umożliwić w przyszłości obsługę tankowców o maksymalnej nośności ponad 100 000 DWT, co wpłynie na efektywność przeładunku paliw dla PERN.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia rozpoczyna obecnie rozbudowę stanowiska przeładunkowego paliw płynnych, które docelowo pozwoli na przyjmowanie jednostek o większym zanurzeniu i nośności przekraczającej 100 tys. DWT. Oznacza to realne zwiększenie przepustowości całego systemu logistycznego łączącego nabrzeże portowe z bazą w Dębogórzu.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane