Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów zakończył przebudowę 700-metrowego odcinka drogi startowej i przywrócił do pełnej eksploatacji całą długość pasa startowego tj. 3200 metrów. Inwestycję zrealizowano, szybciej niż planowano w 19 zamiast zakładanych 22 tygodni.
Jak informuje kierownictwo podkarpackiego lotniska, jest to jeden z najważniejszych kamieni milowych strategicznej inwestycji realizowanej w ramach unijnego programu finansowego Connecting Europe Facility (CEF). Projekt dotyczył II Etapu budowy równoległej drogi kołowania oraz I Etapu przebudowy drogi startowej na odcinku o długości ok. 700 m wraz z infrastrukturą techniczną na lotnisku Rzeszów-Jasionka.
Prace rozpoczęte 12 czerwca 2025 roku zakończono 22 października, co oznacza realizację inwestycji w czasie krótszym o trzy tygodnie od pierwotnie założonego harmonogramu. Co istotne, przez cały okres modernizacji lotnisko funkcjonowało bez przerwy, a prace nie wpłynęły na operacje lotnicze. W ciągu 19 tygodni trwania inwestycji port lotniczy obsłużył ponad 6847 operacji w tym 3417 odlotów i 3430 przylotów.
W Jasionce mogą lądować największe samoloty
Dodatkowo podczas całego okresu trwania przebudowy bez żadnych ograniczeń lądowały samoloty szerokokadłubowe typu: A124, C17, B763, B762, B778, B89 – liczba operacji w wymienionym okresie to 445 startów i lądowań samych samolotów szerokokadłubowych.
Jedna z najdłuższych w kraju droga startowa o długości 3200 metrów jest w pełni dostępna dla wszystkich typów statków powietrznych. Zwiększenie nośności drogi startowej na bardziej uczęszczanym kierunku 27 to istotne osiągnięcie dla bezpieczeństwa operacji lotniczych i dalszego rozwoju portu lotniczego.
Zmodernizowany odcinek wyposażony został w nową infrastrukturę techniczną, nową kanalizację kablową, przebudowaną sieć kanalizacji deszczowej i wodociągowej przeciwpożarowej oraz oświetlenie nawigacyjne w technologii LED wraz z zaktualizowanym systemem sterowania z wieży.
Przy progu 27 wykonano pełnych gabarytów płaszczyznę do zawracania z oświetleniem nawigacyjnym i oznakowaniem poziomym. W ramach przebudowanego odcinka drogi startowej wbudowano ponad 93 tys. ton materiałów drogowych, w tym ok. 16 tys. ton kruszywa, 39 tys. ton betonu i stabilizacji cementowej, 2 tys. ton betonu asfaltowego oraz 36 tys. ton wysokowytrzymałowego betonu cementowego do nawierzchni lotniskowych.
Lotnisko gotowe do obsługi cargo
– Dziś możemy z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że jesteśmy gotowi. Cała długość naszego pasa startowego jest w pełnej dyspozycji przewoźników i pasażerów. Zakończenie przebudowy to nie tylko techniczny sukces, ale przede wszystkim gwarancja najwyższego poziomu bezpieczeństwa i komfortu operacji lotniczych. Tym samym lotnisko jest gotowe obsługiwać rosnący ruch w segmencie pasażerskim i cargo – podkreśla Adam Hamryszczak, prezes Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów.
Zadanie inwestycyjne pt. Przebudowa 700-metrowego odcinka drogi startowej stanowi element całego projektu w ramach którego jest również rozbudowa równoległej drogi kołowania. Wartość całego projektu wynosi 113 849 553 zł brutto. Za realizację robót odpowiadała firma Strabag. cji
Równocześnie z zakończonymi działaniami trwają prace dotyczące II etapu budowy równoległej drogi kołowania. Zgodnie z harmonogramem, zakończenie budowy około 1.100 metrów drogi kołowania planowane jest w trzecim kwartale 2026 roku.













