Największe polskie porty morskie planują wprowadzić w tym roku nowe stawki za swoje usługi. Od kwietnia drożeją opłaty portowe w Gdańsku. Zespół portów Szczecin-Świnoujście wdroży nowe stawki w lipcu, lecz ceny w zasadzie się nie zmieniają. W Gdyni nowy taryfikator zacznie obowiązywać od sierpnia.
Inflacja nie oszczędza polskich portów morskich, dlatego ich zarządcy przygotowali nowe cenniki opłat. Od 1 kwietnia podwyżki zauważą operatorzy statków zawijających do Gdańska. Opłaty tonażowe wzrosną przeciętnie od kilku do prawie 20 proc. za 1 GT (pojemność brutto) – w zależności do kategorii statku. Przykład: drobnicowce płaciły do tej pory 1,91 zł za 1 GT. Według nowego cennika od kwietnia zapłacą 2,08 zł.
Podwyżki w Porcie Gdańsk
Obecne stawki ustalone przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk obowiązywały od listopada 2018 r. Wysokość dotychczasowych oraz nowych opłat tonażowych w największym polskim porcie przedstawiamy w tabeli poniżej:
Typ i wielkość statku | Obecna opłata (PLN/1 GT) | Nowa opłata (PLN/1 GT) |
---|---|---|
Samochodowce | 0,60 | 0,75 |
Drobnicowce | 1,91 | 2,08 |
Chłodnicowce | 2,21 | 2,30 |
Kontenerowce | 1,02 | 1,07 |
Statki typu "Ro-Ro" | 0,85 | 0,95 |
Masowce o pojemności brutto (GT) do 38 000 jednostek | 2,17 | 2,30 |
Masowce o pojemności brutto (GT) powyżej 38 000 jednostek | 2,26 | 2,40 |
Statki pasażerskie | 0,55 | 0,61 |
Promy | 0,38 | 0,45 |
Statki pasażersko-towarowe | 0,38 | 0,45 |
Zbiornikowce i gazowece o pojemności brutto (GT) do 38 000 jednostek | 2,51 | 2,70 |
Zbiornikowce i gazowce o pojemności brutto (GT) powyżej 38 000 jednostek | 2,72 | 2,91 |
Zestawy pchane i zespoły holownicze | 2,04 | 2,14 |
Pozostałe statki żeglugi morskiej | 1,91 | 2,08 |
W Szczecinie bez zmian
Nowe stawki zaczną obowiązywać także w zespole portów morskich Szczecin i Świnoujście. Na stronie internetowej zarządu portu znajduje się dokument z nowymi taryfami, które zaczną obowiązywać od 1 lipca. Armatorzy nie muszą jednak obawiać się podwyżek, ponieważ zarówno opłaty tonażowe i przystaniowe pozostają bez zmian.
W Gdyni obniżki
Nowy taryfikator Zarządu Morskiego Portu Gdynia jest w konsultacjach. Powinien wejść w życie w sierpniu tego roku. Najważniejszą jego zmianą jest przejście z pobierania opłat w euro na złotówki. Przy obecnym, wysokim kursie euro zmiana taryf nie będzie skutkowała podwyżkami opłat, tylko… obniżkami.
Dotychczasowe taryfy Portu Gdynia zostały ustalone w 2007 r. Od tamtej pory były parokrotnie aktualizowane. W tabeli poniżej przedstawiamy obecne oraz proponowane przez zarządcę obiektu nowe stawki dla armatorów. Dla pominięcia różnic walutowych przeliczyliśmy obecne taryfy z euro na złotówki po aktualnym kursie 4,50 zł.
Typ i wielkość statku | Obecna opłata (PLN/1 GT) | Nowa opłata (PLN/1 GT) |
---|---|---|
Samochodowce | 0,81 | 0,65 |
Drobnicowce | 2,20 | 2,03 |
Chłodnicowce | 2,20 | 2,03 |
Kontenerowce | 1,00 | 0,78 |
Statki typu "Ro-Ro" | 1,17 | 0,95 |
Masowce | 2,34 | 2,15 |
Statki pasażerskie | 0,58 | 0,39 |
Promy | 0,58 | 0,56 |
Zbiornikowce | 2,65 | 2,48 |
Holowniki, pchacze, zestawy pchane i zespoły holownicze | 1,80 | 1,55 |
Kutry i łodzie rybackie o długości do 35 m | 0,00 | 0,00 |
Pozostałe statki | 2,20 | 2,03 |