Spadek przeładunków w portach Szczecin i Świnoujście

Dźwigi w porcie Szczecin
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście podsumował rok 2024 r. w portowym zespole. W obu portach przeładowano łącznie 32 305,8 mln ton, co oznacza spadek o 8,5 proc. w porównaniu z rokiem 2023. Rok 2025 powinien przynieść poprawę statystyk.

Pomimo spadku przeładunków, Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ, postrzega wynika z rok ubiegły pozytywnie. – Na ten wynik patrzymy z optymizmem, ponieważ w drugiej połowie 2024 roku udało się przezwyciężyć trwający od końca 2022 roku trend spadkowy – mówi Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Z komunikatu spółki wynika, że ostatni kwartał 2022, cały rok 2023 oraz pierwsze półrocze 2024, w portach zachodniopomorskich portach charakteryzowały się spadkami przeładunków wynikającymi z zakończenia akcji importu węgla z całego świata (po embargu na dostawy tego surowca z Rosji). W roku 2023 ustał również tranzyt towarów ukraińskich do polskich portów morskich. Ostatecznie spadkowe tendencje udało się powstrzymać w połowie minionego roku, co wyraźnie poprawiło wyniki.

„Dolina Off-shore”

ZMPSiŚ podkreśla, że dynamicznie rozwija się w Zachodniopomorskiem sektor Off-shore Wind. 16 stycznia 2024 r. spółka podpisała umowę z hiszpańską firmą Windar – inwestor zbuduje na Ostrowie Grabowskim fabrykę elementów konstrukcyjnych morskich farm wiatrowych, takich jak wieże, maszty, fundamenty turbin wiatrowych.

Z końcem 2024 r. zakończył się także pierwszy etap projektu prowadzonego w Świnoujściu: „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej” –  w ramach inwestycji powstały trzy nowe nabrzeża, dla których 24 grudnia 2024 uzyskano pozwolenie na użytkowanie z klauzulą ostateczności.

Ponadto w lutym Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście dołączył do prestiżowego grona Offshore Wind Port Alliance, który tworzą porty z Danii, Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec, a od 2 lutego – także Porty w Szczecinie i Świnoujściu. – Nasz region staje się obecnie zalążkiem przyszłej „doliny Off-shore-owej” – uważa Rafał Zahorski, pełnomocnik ZMPSiŚ ds. rozwoju portów.

Głębokowodny terminal w Świnoujściu

Flagowa inwestycja ZMPSiŚ w Świnoujściu, na wschód od terminalu LNG powstanie terminal kontenerowy. Rok 2024 upłynął pod znakiem zawierania umów, uzyskiwania wymaganych dokumentów oraz szeroko pojętego przygotowania tej strategicznej dla regionu i Polski inwestycji. 17 kwietnia projekt uzyskał decyzję lokalizacyjną dla inwestycji wydaną przez Wojewodę Zachodniopomorskiego. W styczniu 2025 r. spodziewana jest decyzja środowiskowa, która jest w trakcie procedury odwoławczej.

Szczecin otwarty na największe statki

W 2024 r. w szczecińskim porcie kontynuowane byy długoterminowe projekty:
Poprawa dostępu do Portu w rejonie Basenu Kaszubskiego oraz Poprawa dostępu do Portu w rejonie Kanału Dębickiego. Projekty są współfinansowane ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i zakończą się w połowie 2025. Służą przystosowaniu obszaru portu do głębokości technicznej 12,5 m – to, razem z pogłębionym torem wodnym ze Świnoujścia do Szczecina sprawia, że Port w Szczecinie może obsługiwać największe statki oceaniczne („PANAMAX READY”).

Rozbudowa terminalu LNG w Świnoujściu

Trwająca od kilku lat rozbudowa terminalu LNG w Świnoujściu miała w minionym roku finał. 29 lutego – zostało wydane Świadectwo Przejęcia dla inwestycji realizowanej przez ZMPSiŚ – powstało nowe stanowisko z funkcjami rozładunku i załadunku gazu skroplonego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Prace prowadzone przez operatora terminalu, spółkę GAZ-SYSTEM zakończyły się w listopadzie, dzięki czemu pod koniec listopada pierwszy gazowiec przybił do nowego stanowiska.

Promowe Świnoujście

Zakończyły się prace w ramach przystosowania infrastruktury Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego. Dzięki inwestycji możliwa jest obsługa promów o długości do 270 m i przeładunek jednostek intermodalnych, nabrzeża zostały zmodernizowane i znacząco wydłużone, powstała niezbędna infrastruktura techniczna, place manewrowe oraz zapewniony odpowiedni dostęp drogowy i kolejowy. Projekt realizowano w ramach instrumentu CEF 2014-2020 i to dzięki niemu wagony wróciły po latach przerwy na Bałtyk. Pierwszy – pilotażowy – przeładunek naczep intermodalnych miał miejsce w Terminalu Promowym w Świnoujściu 8 grudnia, a odpowiadała za niego firma Freightliner PL.

Nowe granty i dofinansowania

8 maja 2024 r. ZMPSiŚ podpisał umowę na dofinansowanie projektu pn. “Budowa multimodalnego kolejowego węzła przeładunkowego na Półwyspie Ostrów Grabowski w Porcie Szczecińskim“. To pionierskie przedsięwzięcie, które będzie miało charakter „dual use” – cywilnego i militarnego przeznaczenia. Projekt realizowany w ramach dofinasowania z instrumentu CEF2 Military Mobility na lata 2021-2027

9 października podpisana została umowa grantowa na dofinansowanie projektu „Rozwój infrastruktury portowej do odbioru odpadów ze statków w porcie morskim Świnoujście”. Projekt poprawi dostępność oraz zwiększy bezpieczeństwo odbioru odpadów ze statków w świnoujskim porcie.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane