Druga połowa 2021 r. przyniosła znaczny wzrost na rynku ciężarówek zasilanych LNG. W całym ubiegłym roku zarejestrowano o 115 proc. więcej takich pojazdów niż rok wcześniej, co oznacza, że przewoźnicy wykonali ważny krok do zrównoważonego transportu zeroemisyjnego.
W branży transportowej widoczny jest trend poszukiwania alternatyw wobec tradycyjnych diesli. Rośnie pozycja samochodów napędzanych LNG. W roku 2021 zarejestrowano aż 1 346 nowych pojazdów powyżej 3,5 t zasilanych tym paliwem oraz 61 używanych wobec odpowiednio 626 i 24 w roku 2020.
– Jeszcze w 2019 roku ta liczba była dosłownie znikoma – w ciągu całego roku zarejestrowano zaledwie 15 nowych ciężarówek na LNG! Dodajmy też, że w sumie w latach 2019-21 zarejestrowano 1 987 nowych pojazdów ciężarowych na LNG, z czego 67 proc. w roku ubiegłym! Co więcej, zwróciłbym uwagę, że rok do roku wzrósł udział pojazdów zasilanych LNG wśród ogółu nowych samochodów ciężarowych z 3 do 4 proc. Te dane potwierdzają, że skroplony gaz ziemny stał się ważną alternatywą dla tradycyjnego diesla, ale też istotnym paliwem pomostowym w drodze do zeroemisyjności transportu – mówi Rafał Świerczyński, dyrektor logistyki w Duon, spółce, która zajmuje się dystrybucją gazu.
– Podejście właścicieli firm zmienia się, nawet pomimo faktu, że odejście od diesla wiąże się z kosztami wymiany taboru. Nie musi oznaczać to ekstra wydatków, może być wpisane w cykl odmładzania używanego taboru – dodaje Świerczyński.
Wzrost zainteresowania pojazdami zasilanymi LNG nie został zahamowany nawet przez wyższe ceny gazu. Dlaczego? Zdaniem Rafała Świerczyńskiego, wzrost cen LNG uderzył w przewoźników, oceniają oni jednak, że jest to sytuacja przejściowa. W branży jest również wiara w reakcję polskich władz na wzrost cen tego paliwa.
– Dodatkowo firmy transportowe mogą z dostawcami gazu uzgodnić stałą, korzystną dla siebie stawkę. Przy przejściu na LNG nie ucierpi również logistyka i nie zwiększy się czas obsługi, gdyż podobnie jak w przypadku diesla możliwa jest instalacja stacji tankowania na terenie firmy wraz z infrastrukturą i wsparciem technicznym – uważa dyrektor spółki Duon.
– Istotne oszczędności, jakie można uzyskać wynikają również ze zwolnienia z opłat MAUT w Niemczech i niższych opłat drogowych we Włoszech. Wprowadzenie podobnych ulg rozważają inne kraje Unii Europejskiej, w tym Polska – podsumowuje ekspert.
W Polsce rośnie liczba stacji zasilania pojazdów w LNG. Ostatnio dwa nowe punkty otworzył Shell Polska.
O tym, że szybko rośnie liczna pojazdów z alternatywnym napędem świadczą też statystyki rejestracji aut za styczeń 2022 r.