Startuje test systemu PCS w Porcie Gdynia

Zarząd Morskiego Portu Gdynia

Najpierw o testach wdrożenia Port Community System poinformował Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Okazuje się, że 2 listopada testy rozpoczną się też w Porcie Gdynia, a konkretnie w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym Gdynia oraz w Hutchison Port Gdynia.

Nad systemem dla polskich portów pracuje od czterech lat spółka Polski PCS, powołana w przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. System klasy PCS jest standardem we wszystkich liczących się portach na świecie. Brak takiego narzędzia informatycznego był piętą achillesową naszych portów. PCS optymalizuje, automatyzuje oraz steruje procesami transportowymi oraz likwiduje konieczność wykorzystywania papierowych dokumentów, które są zastępowane elektronicznymi.

Zobacz też: W portach Szczecin i Świnoujście ruszy pilotażowo PCS

Podstawową korzyścią ekonomiczną, wynikającą z funkcjonowania Port Community System, jest redukcja kosztów dostępu do informacji. Dzięki platformie pracownik przedsiębiorstwa, mając odpowiednie uprawnienie, będzie miał szybki dostęp do aktualnej informacji związanej z przemieszczaniem konkretnego ładunku w przestrzeni Portu Gdynia i jego zaplecza logistycznego – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Departament Ceł planuje przeprowadzenie pilotażu produkcyjnego PCS w ramach współpracy Krajowej Administracji Skarbowej i firmy Polski PCS. Działania pilotażowe rozpoczną się 2 listopada na terenie Bałtyckiego Terminala Kontenerowego Gdynia oraz Hutchison Port Gdynia.

Port Community System nie jest jedynym z przedsięwzięć, które mają na celu digitalizację procesów. Jako jeden z dwóch portów na świecie, od grudnia 2018 roku w Porcie Gdynia funkcjonuje innowacyjny system GBAS-RTK, który umożliwia wyznaczanie pozycji statków, usprawniając operacje nawigacyjne z dokładnością do kilku centymetrów.

Kolejnym projektem w idei #smartport jest inteligentny system zarządzania ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia. Jego zadaniem będzie synchronizacja czasowa dojazdu samochodów ciężarowych do portu z zaplanowaną obsługą w terminalach, według zatwierdzonych wcześniej e-awizacji. W wyniku realizacji tego projektu powstaną narzędzia pozwalające wyeliminować kolejki na drogach dojazdowych do gdyńskich terminali przeładunkowych, co wpłynie pozytywnie na efektywność, wydajność i ekologię.

Ponadto ZMPG stworzył autorski program Cyfrowej Awizacji Kolejowej. System połączony jest z działalnością eksploatacyjną Portu Gdynia oraz z systemami w zakresie manewrów wagonowych przewoźników kolejowych. Pozwala on na sprawne przeprowadzenie awizacji przy użyciu narzędzi cyfrowych, optymalizując procesy na terminalach intermodalnych w porcie.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane