Drugiego listopada rozpocznie się pilotaż portowego systemu informatycznego klasy PCS (Port Community System), który usprawni transport towarów w zespole portów Szczecin- Świnoujście. Wdrożeniem kieruje spółka Polski PCS, powołana w 2017 r. przez Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Komercyjne wykorzystanie systemu nastąpi już w styczniu 2021 r.
Systemy PCS funkcjonują w praktycznie wszystkich portach na świecie, z wyjątkiem portów w Polsce. Systemy tego typu zarządzają przeładunkami, czyli pozwalają zmniejszyć opóźnienia w ruchu ładunków czy ułatwić płynny przepływ danych elektronicznych. Rozbudowane moduły mają usprawnić pracę przy kontroli weterynaryjnej nad ładunkami, czy odbiór odpadów ze statków. PCS-y wymieniają się informacjami z systemami IT w innych portach oraz z oprogramowaniem armatorów, co ułatwia planowanie załadunków i rozładunków.
– System wykorzystuje się pomiędzy klientami, dostawcami, urzędami – mówi Andrzej Zelek, prezes spółki Polski PCS. – PCS nie jest od tego, żeby zastępować systemy Krajowej Administracji Skarbowej. Jest po to, żeby wyeliminować papierową formę dokumentów. Podczas wypełniania dokumentów, przepisywanie numerów, różnych rubryk, wypełniania tabel, może nastąpić wiele błędów. System PCS jest zbudowany, żeby odciążyć pracę człowieka, aby systemy rozmawiały ze sobą – tłumaczy.
Z nowego systemu elektronicznego będą korzystać urzędy morskie, administracja celno-skarbowa, administracja portowa, inspekcja weterynaryjna, terminale morskie, porty, firmy logistyczne, agencje celne, armatorzy i firmy spedycyjne. Do tej pory każdy z podmiotów miał swój system, a pomiędzy nimi krążyły dokumenty.
– Jest to produkt, który powstał w Polsce, skonstruowany przez polskich informatyków, a udziałowcami Polskiego PCS są polskie firmy – dodaje prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Krzysztof Urbaś. – Spółkę utworzyły porty w Szczecinie i Świnoujściu, Gdańsku oraz Gdyni. Nie wyważa się otwartych drzwi, podobne systemy od wielu lat działają w portach europejskich i azjatyckich. My dołączamy do nich z własnym PCS – informuje.
Zastosowanie systemu PCS może przynieść portowi i jego partnerom oszczędności. Największy pod względem kwot przeładunkowych port w Europie – Rotterdam – który wdrożył system PCS, wyliczył, że firmy, które prowadzą na terenie portu swoje biznesy, zaoszczędziły 140 mln euro.