Władze miasta Xi’an, stolicy prowincji Shaanxi w północno-zachodnich Chinach, uruchomiły intermodalne przewozy ładunków do Europy, których trasa omija Rosję i Białoruś. Nowy szlak wiedzie przez Morze Kaspijskie i Morze Czarne. Kontenery po dotarciu do Europy są transportowane koleją do Niemiec.
Przedstawiciele Xi’an podkreślają, że nowa kolejowo-morska trasa pozwala dostarczyć ładunki nie tylko do Niemiec, ale do wielu państw Europy Środkowo-Wschodniej.
Pierwszy pociąg wyruszył w podróż 13 kwietnia. Kontenery załadowane są m.in. sprzętem sportowym, odzieżą i pościelą. Zostały dostarczone pociągiem przez Kazachstan do portu nad Morzem Kaspijskim, skąd statkiem dotrą do Azerbejdżanu. Następnie pokonają drogę lądową nad Morze Czarne i następnie statkiem przepłyną do Rumunii. Tam kontenery zostaną przeładowane na kolej i wyruszą do Niemiec przez Węgry, Słowację i Czechy. Cała trasa z Xi’an do Mannheim liczy w sumie 11 300 km.
Chińczycy podkreślają, że nowa trasa rzadko była dotąd wykorzystywana do transportu ładunków między Chinami i Europą. – Aktualnie oferujemy firmom dostęp do nowych rynków – powiedział Yuan Xiaojun, dyrektor generalny spółki Xi’an Free Trade Port Construction and Operation. – Trasa ta zapewnia kontrakty zupełnie nowym przedsiębiorstwom handlowym i logistycznym – dodał Xiaojun.
– Nowa usługa kolejowa poprawiła wydajność transportu i obniżyła jego koszty. W obecnej sytuacji pojawiła się szansa na ustabilizowanie eksportu – powiedział Jia Min, kierownik międzynarodowej firmy logistycznej w Xi’an.
Miasto Xi’an transportuje ładunki do Europy koleją wykorzystując aż 16 tras, które przebiegają w sumie przez 45 krajów i regionów wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku. W pierwszym kwartale 2022 r. z Xi’an wyjechało już łącznie 790 pociągów towarowych do Europy.