DB Cargo wykonało nietypowy transport szyn do Niemiec

Pociąg przewożący szyny przjeżdża przez granicę polsko-niemiecką
DB Cargo

DB Cargo Polska przeprowadziło niezwykłą operację logistyczną, dostarczając 120-metrowe szyny z Chorzowa w Polsce do Zittau w Saksonii. Transport, zrealizowany na zlecenie firmy MORIS steel and rail, wymagał pokonania nietypowych przeszkód, wynikających z braku bezpośredniego połączenia zmodernizowanego odcinka polskiej linii kolejowej nr 346 z resztą krajowej sieci kolejowej.

Linia kolejowa nr 346 to jednotorowa, niezelektryfikowana trasa o znaczeniu transgranicznym, łącząca czeski Liberec z niemiecką Żytawą (Zittau) przez krótki. Linia posiada niespełna 3-kilometrowy odcinek na terenie Polski, w rejonie Porajowa i Kopaczowa w Worku Turoszowskim. Ten fragment, zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe, znajduje się w specyficznym położeniu geograficznym – otoczony granicami Czech i Niemiec, jest odizolowany od reszty polskiej sieci kolejowej.

W czasie transportu szyn w lipcu 2025 roku, odcinek ten był w trakcie modernizacji, co dodatkowo komplikowało przewóz szyn z Polski do Niemiec. Modernizacja trasy, prowadzona przez wrocławską firmę Dolkom, obejmowała wymianę podkładów drewnianych na betonowe, szyn, podsypki tłuczniowej oraz przebudowę mostów i przepustów. W efekcie, modernizowany odcinek linii 346 nie miał fizycznego połączenia z innymi liniami kolejowymi w Polsce, co wykluczało standardowy transport szyn z polskiej sieci bezpośrednio na plac budowy w Zittau.

Logistyczny paradoks

DB Cargo musiało odpowiedzieć na pytanie: Jak dostarczyć 120-metrowe szyny na odcinek, który nie jest połączony z resztą krajowej infrastruktury? Przewoźnik znalazł nietypowe, ale skuteczne rozwiązanie, które wymagało ścisłej współpracy międzynarodowej i wykorzystania infrastruktury sąsiedniego kraju. Kluczowym elementem operacji była decyzja o poprowadzeniu trasy transportu przez terytorium Niemiec. Szyny zostały załadowane na specjalistyczne wagony towarowe w Chorzowie, skąd przewieziono je przez polską sieć kolejową do granicy z Niemcami. Następnie transport skierowano przez niemiecką infrastrukturę kolejową (prawdopodobnie przez stację Zittau), która łączy się z polskim odcinkiem linii 346. Po przekroczeniu granicy polsko-niemieckiej, szyny dotarły na plac budowy w rejonie Zittau, gdzie realizowana jest modernizacja torów. Ta nietypowa trasa – z Polski do Niemiec i z powrotem na polski odcinek – pozwoliła obejść problem braku bezpośredniego połączenia zmodernizowanego fragmentu linii 346 z resztą polskiej sieci.

Przewoźnik informuje, że operacja wymagała precyzyjnego planowania i koordynacji między spółkami DB Cargo Polska a DB Cargo Germany. Współpraca transgraniczna objęła zarówno aspekty techniczne, takie jak dostosowanie wagonów do transportu długich szyn, jak i administracyjne, związane z różnicami w przepisach kolejowych między Polską a Niemcami. Specjalistyczne wagony, przystosowane do przewozu szyn o długości 120 metrów, zapewniły bezpieczeństwo i stabilność ładunku podczas transportu.

Pociągi pojadą szybciej

Modernizacja linii 346, która rozpoczęła się w 2025 roku, ma na celu poprawę parametrów technicznych tego odcinka. Przed remontem linia była w złym stanie technicznym – prędkość szlakowa wynosiła zaledwie 40 km/h, a miejscami nawet 10 km/h. Po zakończeniu prac, planowanym na 15 października 2025 roku, linia ma umożliwiać ruch pociągów z prędkością do 120 km/h i naciskiem osiowym do 221 kN. Inwestycja ta jest kluczowa dla poprawy połączeń transgranicznych, szczególnie w kontekście obsługi pociągów Trilex, realizowanych przez Die Länderbahn na trasie Liberec – Zittau. Polski odcinek linii, choć krótki, pełni funkcję tranzytową, bez przystanków pasażerskich, choć lokalne władze apelują o budowę przystanku w Porajowie.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane