Kolejne zwolnienia w PKP CARGO. Odejdzie 765 osób

Pociąg z węglem PKP CARGO na szlaku
PKP CARGO

31 lipca 2025 roku upłynął termin uzgodnienia z działającymi w PKP CARGO związkami zawodowymi terminu skrócenia obowiązywania wypowiedzianego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (ZUZP). Ponieważ miało to stanowić alternatywę dla zapowiedzianych, kolejnych zwolnień grupowych, wydaje się, że redukcja zatrudniania w spółce jest już przesądzona. W 2025 r. może pożegnać się z nią 765 osób.

ZUZP w obecnym kształcie obowiązuje do połowy przyszłego roku. Zarząd PKP CARGO, szukając alternatywnego rozwiązania dla zwolnień grupowych przedłożył propozycję odstąpienia lub wyłączenia niektórych, najbardziej kosztownych elementów ZUZP. Związkowcy mieli zgodzić się na rezygnację z elementów wykraczających ponad Kodeks Pracy, w tym m.in.: z 100 procentowych wynagrodzenień za czas niezdolności do pracy z powodu choroby, dłuższego okresy wypowiedzenia w przypadku rozwiązania umów o pracę z przyczyn niedotyczących pracowników, dodatku za każdą godzinę pracy w niedziele i święta wykonywanej w normalnym czasie pracy.

Według PKP CARGO odstąpienie od ZUZP umożliwiłoby osiągniecie porównywalnych efektów oszczędnościowych jakie są zakładane przy zwolnieniach grupowych zaplanowanych na 2025 r. Dodatkowym efektem miało być wdrożenie nowego systemu efektywnego wynagradzania o rok wcześniej niż było to możliwe.

Restrukturyzacja ma uratować PKP CARGO

– Z końcem czerwca PKP CARGO w restrukturyzacji złożyło Plan Restrukturyzacyjny. Jest on ukierunkowany na stabilizację sytuacji płynnościowej, spłatę zobowiązań, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz stworzenie warunków pod przyszłe finansowanie inwestycji rozwojowych. Jest to plan rozłożony na lata, do roku 2031 i obejmuje model obsługi zadłużenia, poprawę efektywności i inicjatywy prorozwojowe. Realizacja Planu Restrukturyzacyjnego jest warunkiem uratowania spółki. Jednym z jego elementów jest zmniejszenie kosztów stałych w tym osobowych w roku 2025. Wobec braku akceptacji dla takiego rozwiązania alternatywnego polegającego na ograniczeniu kosztów niezwiązanych z poziomem realizowanych działań przewozowych, a wynikających z ZUZP, jesteśmy zmuszeni rozpocząć restrukturyzację zatrudnienia – mówi Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes PKP CARGO.

Przyczyną zwolnień w PKP CARGO w restrukturyzacji jest bardzo zła kondycja finansowa spółki stanowiąca zagrożenie dla dalszego jej funkcjonowania. Brak zapotrzebowania na pracę związany ze znaczącym spadkiem przewozów w spółce bezpośrednio wpływa na konieczność zmniejszenia zatrudnienia oraz wdrożenie działań optymalizacyjnych we wszystkich jej obszarach działalności m.in. w zakresie dostosowania zasobów taborowych w stosunku do realizowanej pracy przewozowej czy zmieniając strukturę organizacyjną spółki.

PKP CARGO w restrukturyzacji działa w nowej strukturze od 1 sierpnia br.. Centrala PKP CARGO w restrukturyzacji i wszystkie 7 (siedem) zakładów spółki, funkcjonujące dotychczas jako odrębne jednostki organizacyjne, zostały formalnie połączone. Celem tych zmian jest zwiększenie efektywności, poprawa skuteczności operacyjnej i wygenerowanie oszczędności.

Formalnie ustalenia ze związkowcami

Ta zmiana struktury organizacyjnej sprawia, że PKP CARGO w restrukturyzacji musi rozpocząć proces powtórnych, 20-dniowych konsultacji ze Związkami Zawodowymi, co jest jedynie wymogiem formalnym wynikającym z wdrożenia nowej struktury organizacyjnej polegającej na wprowadzeniu jednego pracodawcy. W konsekwencji liczba potencjalnych zwolnień, wynegocjowana w toku konsultacji ze stroną społeczną (do 765 osób), kryteria zwolnień oraz zakres wyłączeń od zwolnień, pozostają bez zmian w stosunku do ustaleń z czerwca.

Proces związany z wypowiadaniem umów o pracę zakończy się do końca września. Równolegle, wdrożone zostaną instrumenty wsparcia dla pracowników w znalezieniu innego zatrudnienia analogicznie do roku poprzedniego, tj. m.in. ułatwienie znalezienia pracy w innych firmach z branży kolejowej.

– Pomimo konieczności przeprowadzenia tego trudnego dla pracowników procesu, mamy nadzieję ze sytuacja na rynku kolejowych przewozów towarowych, zmieni się na skutek rozpoczęcia dużych inwestycji infrastrukturalnych, co zapewni niezbędną pracę przewozową dla załogi PKP CARGO – dodaje prezes Wasilewska-Semail.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane