Przewoźnik grupy Lotos podpisał umowy z wybranymi w przetargu dostawcami taboru. Bułgarski Koloag dostarczy do Gdańska 216 platform kontenerowych a nowosądecki Newag lokomotywę Griffin. Na rozstrzygnięcie czeka drugi przetarg na dostawę 108 wagonów-platform.
Podpisanie umów po rozstrzygnięciu w ubiegłym roku przetargów, było możliwe dzięki dofinansowaniu inwestycji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. – Dzięki dofinansowaniu w ramach projektu CUPT, mamy możliwość efektywnego rozwoju przewozów intermodalnych w Lotos Kolej. W ciągu ostatnich 12 miesięcy podpisaliśmy umowy na pozyskanie 12 nowych elektrycznych lokomotyw Newagu, co świadczy o tym, że ostatni rok był okresem intensywnego rozwoju naszej spółki – twierdzi Jaromir Falandysz, wiceprezes Lotos Kolej.
Na mocy umowy z firmą Kolowag od lipca 2020 r. do marca 2022 r. zostanie dostarczonych 216 sztuk przegubowych wagonów o łącznej długości ładunkowej wynoszącej 80′, typu Sggrss. To sześcioosiowe wagony platformy oparte na trzech wózkach, przystosowane do przewozu kontenerów i nadwozi wymiennych. Wagony, których ładowność wynosi 108 ton, mają zezwolenie na dopuszczenie do użytkowania w całej Unii Europejskiej. Wartość umowy to 98,28 mln zł. Podlega ona dofinansowaniu ze środków UE w wysokości 42,64 mln zł.
W ramach tego samego projektu, rozstrzygnięto również postępowanie na zakup jednej jednosystemowej lokomotywy elektrycznej. To już trzecia lokomotywa tego typu w Lotos Kolej. Wartość umowy wynosi 13,77 mln zł. Dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej wynosi 6,5 mln zł.
Na rozstrzygnięcie czeka następny, opóźniony przetarg Lotos Kolej na dostawę 108 kolejnych wagonów intermodalnych. Wcześniej spółka zamierzała kupić wszystkie wagony w jednym postępowaniu, ale żaden producent taboru nie złożył w nim wiążącej oferty. Przewoźnik musi spieszyć się kontraktowaniem nowego taboru, ponieważ w razie opóźnienia postępowań może stracić unijną dotację.