W Wilnie została podpisana umowa o powołaniu przez PKP Cargo i LTG Cargo polsko-litewskiej spółki intermodalnej. Kapitał nowego podmiotu wyniesie 1,3 mln zł, a przewoźnicy obejmą w nim po 50 proc. udziałów. Umowę zawarto podczas polsko-litewskiego szczytu kolejowego.
Spółka celowa będzie operatorem logistycznym zajmującym się obsługą ładunków przepływających na trasie Litwa-Polska-Europa Zachodnia. Chodzi nie tylko o przewiezienie towaru od terminalu do terminalu, ale także jego przeładunek, dostawę w ramach „ostatniej mili” oraz zadbanie o przetwarzanie dokumentów. Przy czym PKP Cargo uzyskało gwarancję obsługi przewozów oferowanych przez stronę litewską na odcinku polskim, a w perspektywie również możliwość obsługi odcinków zagranicznych.
– Ta umowa to przykład realizacji strategii Grupy PKP Cargo. Dążymy do tego, aby z przewoźnika kolejowego przekształcić się w operatora logistycznego – mówi Czesław Warsewicz, prezes spółki. – Chcemy też być coraz bardziej aktywnym podmiotem w naszej części Europy – dodaje Warsewicz.
Prezes wskazuje, że polsko-litewska spółka może realizować przewóz nie tylko kontenerów, ale także np. naczep samochodowych. – Takie pilotażowe przewozy naczep samochodowych na platformach kolejowych już zrealizowaliśmy i dały one zadowalające rezultaty. Klienci pytają o takie usługi, bo dla nich przewóz naczepy pociągiem zamiast ciężarówką jest bardziej opłacalnym rozwiązaniem – wyjaśnia Czesław Warsewicz.
Rocznie granicę polsko-litewską przekracza około 2,7 mln ciężarówek i przejęcie części tych ładunków przez kolej wpłynęłoby pozytywnie na bezpieczeństwo w transporcie i stan środowiska naturalnego w Polsce.