PKP CARGO odnotowało prawie 800 mln zł straty netto

Pociąg PKP Cargo na torze w lesie
PKP CARGO

Narodowy przewoźnik kolejowy – Grupa PKP CARGO w restrukturyzacji przedstawiła wyniki finansowe za trzy kwartały 2024 r. Grupa zanotowała w tym okresie 795,7 mln zł skonsolidowanej straty netto, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 3,37 mld zł. Nie udało się jej w tym roku wygrać wielu znaczących kontraktów.

Grupa PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji w okresie I-III kw. 2024 r. wypracowała 3,37 mld zł przychodów z tytułu umów z klientami, co oznacza spadek rok do roku o 19,1%. Wynik EBITDA spadł o 86,1% rok do roku, osiągając poziom 118,6 mln zł. Skonsolidowany wynik EBIT wyniósł -792,2 mln zł wobec 259 mln zł rok wcześniej. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 r. strata netto grupy sięgnęła -795,7 mln zł wobec 102 mln zł zysku w analogicznym okresie rok wcześniej.

Przewoźnik informuje w komunikacie, że wyniki za trzy kwartały 2024 roku to w dużej mierze konsekwencja braku wygranych przetargów w 2023 roku. W branży towarowych przewozów kolejowych, a szczególnie w przypadku tak dużych podmiotów jak PKP CARGO, większość kontraktów zawiera się w wyniku przetargów.

PKP CARGO straciło kontrakty

– Pod koniec zeszłego roku, kiedy jeszcze nie było nas, czyli obecnego zarządu w spółce, PKP CARGO przegrała większość przetargów, a tym samym straciła możliwość zarówno pracy operacyjnej jak i finansowania na ten rok. Pomimo dużych starań pracowników spółki i również nas, jako tymczasowego zarządu przewozy, masa towarowa, zamówienia, które można pozyskać z rynku z wolnej ręki, o dużo krótszych terminach realizacji, nie są w stanie zastąpić tych największych przetargów. Te przetargi, które spółka wygrywa na przestrzeni od maja br. do chwili obecnej to przetargi, których efekt będzie widoczny dopiero w kolejnych miesiącach – mówi Monika Starecka, członek zarządu d.s. finansowych PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.

Dr Marcin Wojewódka, p.o. prezesa PKP CARGO w restrukturyzacji, cytowany w komunikacie spółki, podkreśla, że wyniki finansowe są pochodną błędów, zaniedbań i złych decyzji, których przewoźnik doświadczył przez ostatnie lata. – Jeszcze raz powtórzę, że to co zastaliśmy w firmie, gdy obejmowaliśmy nasze stanowiska w kwietniu to straszny obraz kompletnego braku kompetencji, nepotyzmu i partyjnego kolesiostwa, a przede wszystkim braku realizacji podstawowych zadań spółki. Fatalne zarządzanie i złe decyzje biznesowe skutkowały ogromnym zadłużeniem, znaczącym przerostem zatrudnienia oraz brakiem pracy przewozowej dla naszych pracowników oraz taboru – twierdzi Wojewódka.

Wyniki operacyjne także na minusie

W I-III kw. 2024 r. grupa przewiozła 52,2 mln ton ładunków, co oznacza spadek rok do roku o 16,2%. Praca przewozowa osiągnęła poziom 13 517 mln tkm, czyli o 20,1% mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W I-III kw. 2023 r. marża EBITDA wyniosła 3,5%, co oznacza spadek rok do roku o 16,8 p.p.

W analizowanym okresie grupa przewiozła 20,4 mln ton węgla kamiennego w porównaniu z 27,6 mln ton surowca w I-III kw. 2023 r. Udział węgla kamiennego w przewozach Grupy stopniowo się obniża (spadek przewozów o 26,0% r/r wg masy towarowej) jako paliwa w związku z dostosowywaniem działalności przedsiębiorstw do wymagań prowadzonej polityki klimatycznej. Zwiększa się konkurencyjność innych paliw, rozwój produkcji energii elektrycznej z OZE, implementacja polityk transformacji, czego skutkiem jest zmniejszający się popyt na ten surowiec.

W I-III kw. 2024 r. Grupa przewiozła 12,3 mln ton kruszywa i materiałów budowlanych wobec 15,1 mln ton rok wcześniej. Praca przewozowa osiągnęła poziom 3 293 mln tkm, co oznacza 19,8% spadek rok do roku.

Wzrost pracy w przewozach kontenerów

Zanotowano wzrost przewozów intermodalnych Grupy PKP CARGO S.A w restrukturyzacji o 24,9% wg pracy przewozowej m.in. w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Znaczna część towarów przewożonych drogą morską powróciła na jego północny korytarz. Wzrosła też średnia odległość przewozu o +52 km (+13,3%), ze względu na zmianę struktury przewozów.

Od połowy roku, nowy zarząd pozyskał duże kontrakty, które zapewnią pracę dla części pracowników oraz taboru. Między innymi są to kontrakty na przewóz węgla z Bogdanki, dla Tauron Ciepło, PGE Energia Cieplna i dwie umowy z ArcelorMittal i ArcelorMittal Warszawa. Łączna wartość tylko tych największych umów to ponad 300 mln zł. Jednak nie zmienia to faktu, że przed PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji dalej piętrzą się różnorakie wyzwania.

Zobacz też: Intermodal czarnym koniem przewozów ładunków koleją

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane