Przewoźnik kolejowy planuje znaczącą modernizację swojej floty wagonowej, koncentrując się na zakupie 400 nowych wagonów typu Eamnos. Pierwszy skład liczący 42 wagony już zasilił tabor PKP CARGO, a kolejne dostawy mają zostać zrealizowane w 2026 roku.
Wagony Eamnos to czteroosiowe węglarki o lżejszej konstrukcji i skróconym pudle, przeznaczone do przewozu materiałów sypkich niewrażliwych na wilgoć, takich jak kruszywa, żwir, rudy, węgiel, drewno czy stal. Dzięki większej ładowności w porównaniu z tradycyjnymi wagonami typu EAS, pozwalają na jednorazowy transport większej ilości surowca, co przekłada się na mniejszą liczbę cykli załadunkowo-rozładunkowych i niższe koszty operacyjne.
– Nowe wagony Eamnos odpowiadają na potrzeby rynku budowlanego i infrastrukturalnego. Ich konstrukcja zapewnia nie tylko efektywność przewozu, ale też wysoką jakość transportowanych materiałów, takich jak grys wykorzystywany do produkcji betonu – podkreśla Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes PKP CARGO w restrukturyzacji.
Spółka zaznacza, że inwestycja w nowy typ wagonów wpisuje się w strategię restrukturyzacyjną oraz działania zmierzające do zwiększenia konkurencyjności na rynku usług TSL. Nowoczesny tabor ma pomóc w dywersyfikacji oferty, poprawie niezawodności operacyjnej i ograniczeniu reklamacji związanych z jakością przewożonych surowców.
W lipcu i sierpniu 2025 roku PKP CARGO odnotowało wzrost udziału w rynku kolejowych przewozów towarowych, osiągając blisko 26,7% udziału w masie przewiezionych towarów.