Spadek przewozów koleją. „Potrzeba pilnych działań”

Pociąg towarowy na torach
Adam Brzozowski

O ile pierwsza połowa roku wskazywała na niewielkie odbicie w kolejowych przewozach towarów, to kolejne miesiące ponownie przyniosły spadki. Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że we wrześniu pociągami przewieziono ponad 17,9 mln ton, co stanowi spadek aż o 9,2 proc. w zestawieniu z wrześniem 2023 r.

Statystyki z sierpnia wykazały niewielki spadek w przewozach kolejowych. Masa obsłużonych ładunków wyniosła wówczas ok. 18,7 mln ton, czyli była o 2,7 proc. mniejsza od masy przewiezionej rok wcześniej. Ten spadek mógł, ale nie musiał wskazywać na długotrwałą tendencję spadkową. Dane za wrzesień pokazały, że ziścił się czarny scenariusz. Koleją przetransportowano wówczas ponad 17,9 mln ton ładunków. W zestawieniu z wrześniem 2023 r. jest to wartość niższa o 1,8 mln ton (-9,2%). Praca przewozowa osiągnęła wartość prawie 4,7 mld tonokilometrów, to o prawie 0,6 mld tonokilometrów mniej (-10,5%) niż rok wcześniej.

Krótsza odległość przewozu ładunków

Wykonana przez pociągi towarowe praca eksploatacyjna osiągnęła we wrześniu wartość prawie 6,7 mln pociągokilometrów, niższą o 0,4 mln pociągokilometrów (-5,6%) wobec wyniku uzyskanego rok wcześniej.

UTK informuje też, że średnia odległość przewozu 1 tony ładunku to prawie 261 km – o prawie 4 km mniej niż we wrześniu 2023 r.

Wrzesień, w zestawieniu miesiąc do miesiąca, to mniej o prawie 1 mln ton ładunków obsłużonych koleją (-5,1%), praca przewozowa na poziomie niższym o ponad 0,3 mld tonokilometrów (-6,6%), a praca eksploatacyjna to spadek o 0,3 mln pociągokilometrów (-3,8%). We wrześniu średnia odległość przewozu 1 tony ładunku była niższa o ponad 4 km wobec sierpnia.

Ogółem III kwartał 2024 r. odpowiada za 55,9 mln ton masy przewiezionych koleją towarów, 14,7 mld tonokilometrów pracy przewozowej i ponad 20,7 mln pociągokilometrów pracy eksploatacyjnej. Porównując te dane z III kwartałem 2023 r. pociągi towarowe przewiozły o 1,7 mln ton towarów mniej (-3%), wykonały niższą o prawie 0,7 mld tonokilometrów (-4,5%) pracę przewozową, a eksploatacyjna to 0,4 mln pociągokilometrów mniej (-1,9%) niż w miesiącach lipiec-wrzesień 2023 r. Wartość masy obsłużonej koleją w III kwartale tego roku to najniższy poziom uzyskany w statystykach UTK w tym kwartale od 2012 r.

Potrzebna jest interwencja rządu

Według dr inż. Ignacego Góry, Prezesa UTK, dane dotyczące kolejowych przewozów rzeczy z ostatnich miesięcy tego roku nie napawają optymizmem.

– Kolej towarowa jest w punkcie zwrotnym, co wymaga podjęcia pilnych działań. Potencjał tego typu przewozów do obsługi różnych grup towarów jest znaczny. Warto powalczyć o te najbardziej efektywne rozwiązania, które nie tylko są ekologiczne, ale również mogą zwiększyć bezpieczeństwo na drogach poprzez zmniejszenie liczby ciężarówek

– uważa Góra.

Od początku 2024 r. koleją przewieziono prawie 166,5 mln ton towarów, to o 6,4 mln mniej (-3,7%) niż rok wcześniej. Praca przewozowa, jaką wykonały pociągi towarowe, wyniosła prawie 43,9 mld tonokilometrów, co jest wynikiem niższym o 2,4 mld pociągokilometrów (-5,2%) wobec miesięcy styczeń-wrzesień 2023 r. W zestawieniu rok do roku poziom wypracowanej pracy eksploatacyjnej był o 2,1 mln pociągokilometrów niższy (-3,3%) niż w miesiącach styczeń-wrzesień 2023r., kiedy praca eksploatacyjna ukształtowała się na poziomie 61,5 mln pociągokilometrów.

Zobacz też: Strata Grupy PKP CARGO wyniosła 453,1 mln zł
Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane