W sierpniu 2024 r. masa obsłużonych koleją ładunków wyniosła prawie 18,7 mln ton, co oznacza spadek o 2,7% w zestawieniu rok do roku. Miesiąc ten w przewozach towarowych wypadł zatem nieco gorzej, zarówno w zestawieniu rok do roku, jak i miesiąc do miesiąca – informuje Urząd Transportu Kolejowego.
Od początku 2024 r. kolej nadrabiała w statystykach straty w przewozach z dwóch ostatnich lat. Lipiec był dla kolejarzy najlepszym miesiącem tego roku. Ta tendencja najwyraźniej już się kończy. Ogółem kolej obsłużyła w sierpniu prawie 18,7 mln ton ładunków, co oznacza wartość niższą o 0,5 mln ton (-2,7%) niż w sierpniu 2023 r. Praca przewozowa zrealizowana przez pociągi towarowe wyniosła prawie 5 mld tonokilometrów, czyli o ponad 0,1 mld tonokilometrów mniej (-2,9%) niż przed rokiem. W przypadku pracy eksploatacyjnej, której wartość wyniosła 6,8 mln pociagokilometrów, spadek był mniejszy i wyniósł 0,1 mln pociągokilometrów (-1,5%). Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku przekroczyła wartość 265 km, a to o 0,5 km mniej wobec sierpnia 2023 r.
W porównaniu do lipca masa towarów obsłużonych koleją spadła o 0,4 mln ton (-2,1%), a praca przewozowa to wynik o 95,4 mln tonokilometrów niższy niż przed miesiącem (-1,9%). – W sierpniu odnotowaliśmy nieznaczną różnicę wartości pracy eksploatacyjnej w przewozach towarowych – była niższa o 0,2 mln pociągokilometrów (-3,4%) niż przed miesiącem. Średnia odległość przewozu jednej tony ładunku była niewiele wyższa niż w lipcu – o 0,5 km – informuje UTK.
Od początku 2024 r. kolej obsłużyła prawie 148,4 mln ton ładunków, co oznacza wartość niższą o 4,7 mln ton (-3,1%) wobec tego samego okresu w 2023 r. Wartość pracy przewozowej przekroczyła 39,1 mld tonokilometrów, co oznaczało o prawie 1,9 mld tonokilometrów mniej (-4,6%) niż przed rokiem. Praca eksploatacyjna na poziomie 54,6 mln pociągokilometrów wskazuje na spadek o 1,9 mln pociągokilometrow (-3,3%) wobec miesięcy styczeń-sierpień w 2023 r.