We wrześniu 2025 r. kolej towarowa przewiozła ponad 18,6 mln ton ładunków, czyli o 3,4% więcej niż przed rokiem. Dla przewoźników jest to pozytywna wiadomość, gdyż przez wiele ostatnich miesięcy statystyki wskazywały na systematyczny spadek przewozów.
We wrześniu 2025 r. koleją przewieziono ponad 18,6 mln ton ładunków, czyli o ponad 0,6 mln ton więcej (+3,4%) niż we wrześniu 2024 r. Praca przewozowa osiągnęła wartość ponad 4,8 mld tonokilometrów, co oznacza wzrost o ponad 131,1 mln tonokilometrów (+2,8%) w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku. Praca eksploatacyjna pociągów towarowych wyniosła prawie 7 mln pociągokilometrów, czyli o 0,3 mln pociągokilometrów więcej (+4,7%) niż we wrześniu 2024 r. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku wyniosła ponad 258 km i była o 1,5 km krótsza od średniej odległości odnotowanej we wrześniu 2024 r.
W ujęciu miesiąc do miesiąca (wrzesień wobec sierpnia) masa ładunków w transporcie koleją była o ponad 0,4 mln ton wyższa (+2,4%). Wzrosła również praca przewozowa – o prawie 62,2 mln tonokilometrów (+1,3%). W przypadku pracy eksploatacyjnej był to wzrost o 0,3 mln pociągokilometrów (+4,3%). We wrześniu średnia odległość przewozu 1 tony ładunku była niższa o prawie 3 km w porównaniu z sierpniem.
Wrzesień pod względem masy przewiezionych towarów oraz wartości pracy przewozowej okazał się drugim najlepszym miesiącem 2025 r. (odpowiednio prawie 18,8 mln ton masy i 4,9 mld tonokilometrów pracy przewozowej uzyskane w lipcu). Z kolei wartość pracy eksploatacyjnej we wrześniu osiągnęła najwyższy poziom w tym roku.
– Ostatni miesiąc trzeciego kwartału przyniósł długo oczekiwany pozytywny sygnał dla rynku kolejowych przewozów towarowych. Po raz pierwszy od początku roku odnotowaliśmy wzrost rok do roku we wszystkich kluczowych wskaźnikach – masie przewiezionych ładunków, pracy przewozowej oraz pracy eksploatacyjnej. To powiew optymizmu dla branży, która w ostatnich miesiącach mierzy się z szeregiem wyzwań. Aby jednak mówić o trwałym ożywieniu rynku, potrzebujemy kilku kolejnych miesięcy pozytywnych rezultatów. Urząd Transportu Kolejowego będzie uważnie monitorować rynek oraz wspierać działania sprzyjające wzmocnieniu pozycji kolei jako istotnego filaru transportu towarowego w Polsce – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.
Ogółem w miesiącach styczeń–wrzesień 2025 r. koleją przewieziono prawie 160,6 mln ton ładunków, czyli 6 mln ton mniej (-3,6%) niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Praca przewozowa osiągnęła wartość ponad 41,4 mld tonokilometrów, co oznacza spadek o 2,4 mld tonokilometrów (-5,6% rok do roku). Praca eksploatacyjna pociągów towarowych wyniosła ponad 58,6 mln pociągokilometrów, czyli o 2,8 mln pociągokilometrów mniej (-4,5%) niż w okresie styczeń–wrzesień 2024 r.













