Inelo z Grupy Eurowag przeprowadziło badanie na blisko 2 tys. kierowców zawodowych. Wynika z niego, że zdecydowana większość (76 proc.) w ostatnich 6 miesiącach zastanawiało się nad zmianą pracy. Powód? Potrzeba wyższych zarobków, chęć spędzania więcej czasu w domu i problemy w komunikacji z pracodawcą.
Według raportu IRU (Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego) w 2024 r. roku z powodu niedoboru kierowców zawodowych może pozostać nieobsadzonych nawet 11 proc. stanowisk pracy, co stanowi wzrost o 4 proc. względem obecnego roku. Powód? Prognozowany wzrost popytu na transport w 2024 roku, a także problem starzenia się truckerów w całej Europie. W tym samym raporcie można wyczytać, że co trzeci kierowca ciężarówki w UE ma obecnie ponad 55 lat i za 5-10 lat przejdzie na emeryturę, natomiast liczba nowych pracowników nie będzie w stanie zapełnić tej luki.
– Niepokojący wydaje się fakt, że mniej niż 6 proc. kierowców w Europie to osoby poniżej 25 roku życia. To oznacza, że branża się starzeje, a w miejsce osób, które odchodzą pojawia się coraz mniej młodych pracowników. Kiedy kilka lat temu przeprowadzaliśmy badania dotyczące charakterystyki tego zawodu w naszym kraju, uzyskaliśmy odpowiedź, że polski kierowca ma średnio 42 lata, co również nie napawa optymizmem. A prognozy dla UE pokazują, że w ciągu najbliższej dekady nawet 1,2 mln stanowisk pracy kierowców może nie zostać obsadzonych tylko z powodu odejść na emeryturę – mówi Tomasz Czyż, główny ekspert ds. rozwiązań technologicznych w Inelo.
Tymczasem, nie dość, że brakuje chętnych do wykonywania zawodu kierowcy, to obecnie pracujący kierowcy nie są zadowoleni z pracy i myślą o zmianie pracodawcy. Jak wynika z badania ankietowanego przeprowadzonego przez Inelo z Grupy Eurowag – jednym z głównych powodów podjęcia decyzji o zmianie pracy są oczywiście zarobki, które dla kierowców mają kluczowe znaczenie (35 proc.). Niewiele mniej odpowiadających, bo 27 proc. przyznało, że chęć spędzania więcej czasu w domu, z bliskimi czy rodziną również jest czynnikiem, który wpływa na tę decyzję. Inni natomiast wskazują na problem komunikacyjny na linii pracownik i pracodawca, a także na zmiany dotyczące systemu jazdy.
Co się liczy dla kierowców zawodowych w codziennej pracy? Według badania Inelo oprócz atrakcyjnego wynagrodzenia ważne jest to, jak planowana jest jego praca (20 proc.).