W listopadzie 2024 r. odbyło się IV Bydgoskie Forum Bursztynowego Szlaku „Mezopotamskie okno na Azję”. Uczestnicy tego wydarzenia podpisali memorandum w sprawie współpracy na rzecz utworzenia korytarza transportowego między morzem bałtyckim i portem w irackiej Basrze. Korytarz ten ma być alternatywnym szlakiem dla Kanału Sueskiego oraz drogi lądowej przez Białoruś i Rosję.
Ze strony polskiej porozumienie sygnowali: Stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak, Polsko-Iracka Rada Biznesu, Nadwiślański Związek Pracodawców Lewiatan i Polsko-Arabski Klub Społeczno-Gospodarczy. Po stronie irackiej zawartego memorandum byli to przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy przyjechali do Bydgoszczy na IV Bydgoskie Forum Bursztynowego Szlaku.
– Udział prywatnego biznesu w tego typu przedsięwzięciach jest kluczowy, bo to nie decydenci ustalają trasę przewozów, ale spedytorzy którzy szukają stabilnych i jak najtańszych rozwiązań – informuje Nowy Bursztynowy Szlak w komunikacie podsumowującym wydarzenie.
Korytarz transportowy Bałtyk – Zatoka Perska jest inicjatywą mającą na celu rozwój wymiany handlowej między Europą i Azją w osi północ-południe, poprzez poprawę dostępności transportowej, promocję transportu intermodalnego oraz budowanie powiązań między regionami. – Przyczynić może się to do rozwoju gospodarczego regionów położonych w obszarze przebiegu korytarza. Zdając sobie sprawę z potencjału z budowania współpracy między terminalami zlokalizowanymi w polskich portach morskich w Gdańsku i w Gdyni oraz w Basrze w Iraku wraz z inicjatywą Autostrady Morskiej Gdynia-Karlskrona będziemy dążyć do poprawy wzajemnej dostępności. Realizacja tych założeń powinna się odbywać przede wszystkim o oddolną współpracę społeczno-gospodarczą – czytamy w memorandum.
– Irak z Turcją prowadzi intensywne inwestycje w infrastrukturę kolejową i rozwój portu GrandFaw docierając do samych granic Unii Europejskiej. Cieszymy się, że już teraz możemy uczestniczyć w dziele budowania tego korytarza
– mówi Łukasz Religa, prezes Nowego Bursztynowego Szlaku.
W ramach IV Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku dyskutowano o potencjale tego korytarza nazwanego na potrzeby konferencji ,,Mezopotamskim oknem na Azję”. Gospodarzem konferencji było Bydgoskie Centrum Targowo-Wystawiennicze, dlatego wiele uwagi poświęcono promocji potencjału logistycznego Polski północnej, w tym planowanego terminalu Bydgoszcz-Emiianowo. Nowy Bursztynowy Szlak wyraził nadzieję, że powstanie on do 2029 roku.
– Dlaczego w Bydgoszczy? To mam nadzieję, że dla wszystkich uczestników dzisiejszego spotkania ważny punkt na mapie Polski, ale też ważny punkt na skrzyżowaniu wielu dróg handlowych. Współpraca gospodarcza Azja – Europa to niewątpliwie przyszłość wielu państw – mówił poseł Włodzisław Giziński, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu Ziemi Bydgoskiego.
Parlamentarzysta wspomniał m.in. o rozwijającym się cargo na bydgoskim lotnisku. Na konferencji zaprezentowano też koncepcję terminalu w Inowrocławiu na skrzyżowaniu korytarza TEN-T Bałtyk-Adriatyk z korytarzem Morze Północne – Bałtyk. Terminal ten byłby uzupełnieniem dla Emilianowa.
Zobacz też: Niepewny los terminalu w Emilianowie