Budowa tunelu w Świnoujściu powinna ruszyć w tym roku

GDDKiA

W Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie został złożony wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy tunelu w Świnoujściu. Oznacza to finał prac nad projektem budowlanym dla tej ważnej inwestycji. Na podstawie decyzji ZRID wykonawca będzie mógł przystąpić do robót budowlanych. Uzyskanie decyzji planowane jest jeszcze w tym roku.

GDDKiA przypomina, że umowa na zaprojektowanie i budowę tunelu w Świnoujściu została podpisana 17 września 2018 roku pomiędzy Miastem Świnoujście, a konsorcjum budującym tunel, w którego skład wchodzą firmy: PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol – Szczecin S.A. GDDKiA jest inwestorem zastępczym dla tej inwestycji.

Od zawarcia kontraktu wykonawca prowadził prace projektowe przygotowując szczegółowy projekt tunelu, który w sposób stały połączy Świnoujście z resztą Polski. Projektowanie przebiegało zgodnie z harmonogramem. Elementem niezbędnym w procesie inwestycyjnym jest decyzja ZRID, na mocy której zostaną pozyskane nieruchomości pod inwestycję oraz będą mogły się rozpocząć roboty.

Koniec budowy za trzy lata

Rozpoczęcie budowy planowane jest na IV kwartał tego roku (po uzyskaniu decyzji ZRID). W pierwszym etapie będą prowadzone prace nad szybem startowym i końcowym tunelu. Samo drążenie maszyną TBM będzie mogło się rozpocząć po wykonaniu wszelkich niezbędnych robót przygotowawczych. Zakończenie realizacji inwestycji przewidziane jest na wrzesień 2022 roku.

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela cieśnina Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości (co powoduje często wielogodzinny czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.

Wspomniane powyżej problemy rozwiąże powstanie tunelu drogowego. Zgodnie z wydaną w 2010 roku decyzją środowiskową będzie to tunel drążony w korytarzu północnym.

Przejście na głębokości 25 m

Stała przeprawa będzie jednojezdniową droga klasy GP o łącznej długości około 3,2 km. Sama sekcja tunelowa będzie miała długość około 1,78 km, z tego tunel drążony będzie miał długość 1,48 km, a fragmenty początkowe tunelu wykonane metodą odkrywkową około 295 m. Planowane przejście zagłębionego tunelu poniżej dna cieśniny zaprojektowano na głębokości od ok. 23,5 do ok. 25,0 m p.p.m. licząc od góry konstrukcji co daje od ok.8,5 m do ok 9,4 m grubości przekrycia.

Tunel będzie miał średnicę zewnętrzna 13 m, 5 wyjść ewakuacyjnych, pod jezdnią galeria ewakuacyjna, systemy wentylacji, oświetlenia, zarządzania ruchem, monitoringu, zbierania wód opadowych.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *