Zarządca dróg i autostrad ogłosił przetarg na projekt oraz budowę ponad 16-kilometrowego odcinka autostrady A2 w województwie lubelskim. To pierwszy przetarg, który uwzględnia założenia wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 22 października 2024 r. Wyrok ten ma istotny wpływ na zasady udziału firm w unijnym rynku zamówień publicznych.
Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektu technicznego i wykonawczego, uzyskanie niezbędnych decyzji oraz wybudowanie odcinka autostrady A2 pomiędzy węzłem Biała Podlaska a rejonem m. Kijowiec.
Termin składania ofert został wyznaczony przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na 16 czerwca 2025 r.
Nowa trasa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu oraz rezerwę pod dobudowę trzeciego pasa. W ramach kontraktu powstaną m.in. obiekty inżynierskie, drogi do obsługi ruchu lokalnego, oświetlenie oraz odwodnienie drogi. Piesi i rowerzyści będą mogli korzystać z nowych chodników i ścieżek rowerowych. Droga zostanie wyposażona w urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
A2 na wschód od stolicy
Z czterech odcinków pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską, trzy są w realizacji, a dla zadania Swory – Biała Podlaska GDDKiA mają już decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na wcześniejszych trzech odcinkach.
– Pomiędzy Siedlcami a Sworami wykonawcy realizują prace związane z układaniem kolejnych warstw nawierzchni ciągu głównego. Prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przebudowywane są kolizje z urządzeniami infrastruktury podziemnej, montowane są siatki ogrodzeniowe, ekrany akustyczne i bariery energochłonne.
Zaawansowanie na każdym z odcinków jest różne – informuje GDDKiA. Wynika ono m.in. z terminów uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i przedstawia się następująco:
• Siedlce Południe – Malinowiec: 73 proc.
• Malinowiec – Łukowisko: 60 proc.
• Łukowisko – Swory: 63 proc.
Oddając do ruchu odcinek A2 Siedlce Południe – Malinowiec, GDDKiA udostępnią też 2 km odcinka Siedlce Zachód – Siedlce Południe. Łącznie w tym roku kierowcy będą mogli jeździć ponad 67 km autostrady A2.
Trwają również prace nad przedłużeniem A2 od Białej Podlaskiej do Dobrynia o łącznej długości ponad 25 km. Oprócz właśnie ogłoszonego postępowania przetargowego dla odcinka od Białej Podlaskiej do Kijowca, w toku jest postępowanie przetargowe na projekt i budowę odcinka Kijowiec – Dobryń o długości 9,3 km. Jednocześnie zadania te są w trakcie procedury uzyskania decyzji ZRID.
A2 na zachód od stolicy
Zarządca autostrad przygotowuje poszerzenie o dodatkowy pas ruchu 89 km tej trasy między Łodzią i Warszawą. Na początku kwietnia br. Wojewoda Mazowiecki wydał dwie decyzje ZRID. Pierwsza z nich dotyczy odcinka zaczynającego się na granicy województw łódzkiego i mazowieckiego i kończy ok. 3 km przed węzłem Grodzisk Mazowiecki. Tam też początek ma drugi odcinek, który kończy się na węźle Konotopa.
Docelowo A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa. Jeszcze w tym roku, po uzyskaniu pozostałych decyzji ZRID, GDDKiA planują ogłosić przetargi na rozbudowę trasy.
Ochrona unijnego rynku zamówień
Wyrok TSUE daje poszczególnym zamawiającym możliwość decydowania m.in. o niedopuszczeniu do przetargu ofert składanych przez wykonawców z siedzibą w państwie innym niż: państwo członkowskie Unii Europejskiej, państwo-strona Porozumienia WTO w sprawie zamówień rządowych (GPA) lub państwo będące stroną umowy bilateralnej lub regionalnej zawartej przez Unię Europejską w zakresie zamówień publicznych. Dotyczy to również członków konsorcjum oraz tzw. podmiotów udostępniających zasoby.
– Śledzimy również procedowane obecnie zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych, które mają uwzględnić wyrok TSUE, niemniej jednak zdecydowaliśmy się zastosować już zapis dla tej ważnej inwestycji jaką jest A2 – informuje GDDKiA.