W pierwszym kwartale 2025 roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetargi o wartości 12,4 mld zł, w tym kontrakty na trasy Białystok-Ełk, Skierniewice-Czachówek, Tymbark-Limanowa i Podłęże-Gdów. Kolejne zadania są w trakcie przygotowania dokumentacji. W całym 2025 r. kolejarze planują ogłosić postępowania przetargowe na łączną kwotę ok. 16 mld zł.
Zarządca kolejowej infrastruktury realizuje założenia strategii inwestycyjnej. Pierwszy kwartał tego roku PLK zamknęły kwotą 12,4 mld zł w ogłoszonych przetargach. Przetargiem na rekordową kwotę, szacowaną na około 6 mld zł, jest modernizacja fragmentu polskiej części korytarza Rail Baltica pomiędzy Ełkiem a Białymstokiem. Ogłaszając to zadanie na początku stycznia, PLK wdrożyły wyrok TSUE eliminujący z przetargu firmy spoza UE, EOG oraz podmioty z państw, które nie są objęte porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach WTO.
PKP PLK informuje, że decyzja ta zapewni bezpieczeństwo inwestycji oraz zminimalizuje ryzyko realizacji tak dużego projektu przez nieznany podmiot.
– W grze są jeszcze kolejne wielomiliardowe zadania, np. Skierniewice-Czachówek, Tymbark-Limanowa, czy Podłęże-Gdów. W pierwszym kwartale tego roku uruchomiliśmy wszystkie przetargi w kwocie powyżej 100 mln złotych, które zaplanowaliśmy. Dostrzegamy, że nowe otwarcie się na inwestycje kolejowe jest pozytywnie odbierane przez środowiska wykonawców, którzy przez poprzednie dwa lata byli w trudnej sytuacji – powiedział Piotr Wyborski, prezes PKP PLK.
Równolegle z procesem przetargowym PLK podpisują umowy z wykonawcami inwestycji. W pierwszym kwartale tego roku podpisane zostały umowy o łącznej wartości 400 mln zł.