Stolica Polski oraz stolica Małopolski zostały połączone drogą ekspresową S7, a aglomeracja krakowska zyskała ważną trasę S52, usprawniającą przejazd północną częścią miasta. 25 km to łączna długość obu udostępnionych 23 grudnia 2024 r. ekspresówek, które w istotny sposób wzmacniają transportowy szkielet regionu.
Podczas uroczystego oddania do użytku nowej trasy, Katarzyna Smyk, dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce, powiedziała, że to niezwykle ważny dzień dla Krakowa i całej Małopolski. – Dzięki dofinansowanej przez Unię drodze ekspresowej wyjazd z Krakowa w kierunku Warszawy i północnej Polski stanie się szybszy i bezpieczniejszy – dodała.
– Z radością wspieramy rozwój infrastruktury drogowej w Polsce, czego doskonałym przykładem są zakończone inwestycje w drogi ekspresowe S7 Widoma – Kraków oraz S52 Północna Obwodnica Krakowa. Te kluczowe projekty, zlokalizowane w sieci kompleksowej TEN-T, mają na celu nie tylko poprawę dostępności komunikacyjnej Polski, ale także wzmocnienie połączeń międzyregionalnych, co stanowi istotny element rozwoju ekonomicznego i społecznego regionu małopolskiego – powiedziała Angela Martinez-Sarasola – kierownik Polskiego Wydziału Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.
Wzrost mobilności towarów
– Jesteśmy przekonani, że dzięki wsparciu Unii Europejskiej, wynoszącemu łącznie 1,7 mld zł, nowe odcinki dróg ekspresowych znacząco wpłyną na wzrost mobilności osób i towarów. Te projekty poprawią bezpieczeństwo oraz zwiększą komfort podróży. Wspierają również rozwój sieci transeuropejskich, wzmacniając konkurencyjność i spójność terytorialną w regionie i w Polsce. Komisja Europejska z dumą wspiera takie inicjatywy. Przyczyniają się one do zrównoważonego rozwoju i integracji w ramach Unii Europejskiej – podkreśliła Angela Martinez-Sarasola.
Oddanie 13,3 km trasy S7 między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa pozwala na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. Oba ośrodki połączy 270 km nowoczesnej trasy S7. W województwie małopolskim droga biegnie zupełnie nowym śladem, odchodząc od wyznaczonego jeszcze na początku XIX wieku traktu krakowskiego. W 1819 roku wytyczono go przez Radom, Kielce, Miechów i Słomniki. Zastąpił on poprzedni, prowadzący przez Końskie i Nowe Miasto nad Pilicą. Po ponad 200 latach, wytyczony przez inżynierów Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów kręty trakt krakowski, znany współcześnie jako droga krajowa nr 7, w całości zastępuje trasa S7. Podróż nią pomiędzy południową obwodnicą Warszawy i północną obwodnicą Krakowa zajmie teraz około 2,5 godziny, niemal dwa razy krócej niż w czasach funkcjonowania starej DK7 prowadzącej przez Radom i Kielce.
Prace będą kontynuowane
Budowa tej drogi nie jest jeszcze w pełni ukończona. Wzdłuż trasy pozostają do wykonania m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. Zakończenie prac na tym odcinku jest planowane wiosną przyszłego roku. Skomunikowanie S7 z S52 zapewni łącznica, która do czasu ukończenia prac w obrębie węzła Mistrzejowice będzie obsługiwała ruch w obu kierunkach. Do końca 2025 r. GDDKiA planuje udostępnić kolejny odcinek S7, między węzłami Grębałów i Nowa Huta. W połowie 2026 r. skończy się budowa Mistrzejowice, a tym samym domknięty zostanie krakowski ring drogowy. Trasa S7 to nowoczesna, dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i rezerwą na trzeci pas. W ramach zadania powstało 19 zbiorników retencyjnych.
Droga ekspresowa S7 otrzymała 534,8 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to ponad 1,7 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.
S52 Północna Obwodnica Krakowa
Udostępniony do ruchu wschodni odcinek Północnej Obwodnicy Krakowa o długości 12,3 km to fragment drogi ekspresowej S52, która docelowo połączy Cieszyn i Kraków. Nowa trasa biegnie wzdłuż północnych granic Krakowa, łącząc się na węźle Zielonki z Trasą Wolbromską, na węźle Węgrzce z Al. 29 Listopada, a poprzez węzeł Batowice z nowohuckimi Mistrzejowicami. Obwodnica ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku.
W ramach inwestycji powstały dwa tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m). Są to jedne z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Poza standardowymi elementami, jak czujniki dymu i ciepła, 114 kamerami zwykłymi i termowizyjnymi oraz 42 wentylatorami, zamontowano w nim również system automatycznego gaszenia pożaru. To dziś jedyne tego rodzaju rozwiązania w Polsce.
Na trasie obwodnicy powstała też prawie 570 m estakada, biegnąca nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Jezdnia estakady biegnie w niektórych miejscach prawie 13 metrów nad poziomem terenu. Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Powstało też 20 km dróg dojazdowych.
Jedna czwarta trasy w tunelach
Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km, mury oporowe o długości ponad 4,4 km. Wzdłuż trasy powstały 23 zbiorniki retencyjne.
Budowa nowej drogi była skomplikowanym przedsięwzięciem inżynieryjnym, prawie ¼ długości trasy biegnie w tunelach, po wiaduktach i estakadach. Aby właściwie przygotować drogę, niezbędne były wzmocnienia gruntu. W niektórych miejscach wbijano specjalne pale na głębokość nawet 30 m. Na trasie występuje ponad 100 m różnica poziomów, co dla inżynierów projektujących trasę było dużym wyzwaniem na etapie projektowania, a potem budowy drogi.
Trasa S52 otrzymała 789,6 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to ok. 1,4 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.