Do końca września 2025 r. będą trwały testy nowej nawierzchni bezpodsypkowej, którą PKP Polskie Linie Kolejowe zbudowały w ramach poligonu badawczego przy przystanku kolejowym Kraków Przylasek. W przyszłości może mieć ona zastosowanie np. w tunelach, ponieważ ogranicza drgania i hałas od przejeżdżających pociągów.
Sprawdzana przez PLK nawierzchnia kolejowa ma austriacki rodowód. Z powodzeniem stosowana jest również w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Czechach, Katarze i Australii. Producent deklaruje, że w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami cechuje się dużą trwałością i stabilnością, a także ograniczonymi wibracjami i hałasem podczas przejazdu pociągu.
Pierwszy w kraju 200-metrowy fragment tego typu nawierzchni bezpodsypkowej PKP PLK zbudowały w 2024 roku na linii kolejowej nr 95 (Podłęże – Kraków Mydlniki), na wysokości nowego przystanku kolejowego Kraków Przylasek.
Obecnie specjaliści PLK i Instytutu Kolejnictwa sprawdzają, jak testowany fragment torów zachowuje się przy intensywnym ruchu, m.in. ciężkich pociągów towarowych. Końcowe pomiary zaplanowno na wrzesień. Jeżeli testy wypadną pomyślnie, to nowy rodzaj nawierzchni kolejowej będzie mógł uzyskać certyfikację do powszechnego stosowania w Polsce, szczególnie w miejscach wymagających ograniczenia oddziaływania torów na bezpośrednie otoczenie, jak również może stanowić alternatywę dla klasycznej konstrukcji nawierzchni w przypadku Kolei Dużych Prędkości.