PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymają niemal 2 mld zł kredytu od Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Kwota ta wspomoże modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce Główne – Kozłów. Trasa, która łączy Świętokrzyskie na osi północ-południe. Dzięki inwestycji poprawią przewozy pasażerów oraz towarów.
Umowa podpisana przez PLK z EBI zakłada udzielenie kredytu w wysokości do 450 mln € (przeszło 1,9 mld zł) na modernizację linii kolejowej nr 8, na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce Główne – Kozłów. Strategiczna inwestycja dla województwa świętokrzyskiego będzie polegać na całkowitej przebudowie i unowocześnieniu infrastruktury kolejowej na najważniejszej trasie w regionie, która komunikuje Kielce z Krakowem, Łodzią, Radomiem i Warszawą, a także pełni istotną rolę w przewozie towarów w tej części Polski.
Skrzyżowania bezkolizyjne
– W ramach podzielonego na mniejsze etapy zadania wymienimy tory kolejowe, sieć trakcyjną i system sterowania ruchem pociągów. Powstaną nowoczesne perony na stacjach i przystankach, które będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Powstaną nowe skrzyżowania bezkolizyjne, a wzrost bezpieczeństwa zapewni również wymiana urządzeń na przejazdach kolejowo-drogowych. Dzięki podniesieniu prędkości pociągów do 120 km/h, a także dobudowie dodatkowych torów na stacjach, zwiększy się przepustowość tego odcinka – informuje zarządca kolejowej infrastruktury.
Wiceprezes EBI, prof. Teresa Czerwińska, podkreśla, że rozwój nowoczesnej sieci transportowej to jeden z kluczowych kierunków inwestycyjnych Europejskiego Banku Inwestycyjnego w Polsce. – Na ten cel przeznaczyliśmy już w sumie ponad 35 miliardów euro od początku działalności w kraju. Rozbudowa połączeń kolejowych jest szczególnie ważna, ponieważ przyczynia się do poprawy mobilności i rozwoju regionalnego, działając jednocześnie na rzecz klimatu i środowiska – dodała Czerwińska.
– Kontynuujemy wzmacnianie polskiej gospodarki poprzez nowe, wielomiliardowe inwestycje w kolej. Aktywnie korzystamy z zewnętrznych źródeł finansowania, czego przykładem jest dzisiejsza umowa z EBI. W ostatnim czasie PLK SA uruchomiły przetargi o wartości niemal 30 mld zł – powiedziała Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu PKP PLK, dyrektor ds. finansowych.
Trzy etapy inwestycji
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów” obejmuje modernizację kluczowego dla regionu szlaku transportowego. Zadanie podzielone jest na trzy etapy. Na odcinki Skarżysko-Kamienna – Tumlin i Sitkówka Nowiny – Kozłów gotowa jest już dokumentacja projektowa, która powstała przy współfinansowaniu Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. PKP PLK przygotowują się do opracowania projektu dla odcinka Sitkówka Nowiny – Tumlin, obejmującego również stację Kielce Główne.
W listopadzie 2024 roku rozpoczęły się prace na południowym odcinku linii kolejowej nr 8. Zadanie za przeszło 300 mln zł to modernizacja 11 km torów, wraz ze stacją w Kozłowie oraz przystankiem w Klimontowie i będzie gotowe w 2027 roku. Rok później PLK planują zakończyć prace na północnym odcinku tej linii kolejowej, pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Tumlinem. Obecnie trwa procedura przetargowa. Ten fragment inwestycji ubiega się również o współfinansowanie przez Unię Europejską w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej”. Całość zadania została wpisana do Krajowego Programu Kolejowego z datą realizacji do 2032 roku.