Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił przetarg na blisko 27-hektarową nieruchomość z dostępem do Pirsu Rudowego, znajdującą się w bezpośrednim sąsiedztwie głębokowodnego terminalu kontenerowego Balic Hub. To drugi przetarg na tę nieruchomość, ponieważ w maju ZMPG odwołał postępowanie na ten sam teren, ale nieco mniejszy (ok. 24 ha).
Nieruchomość, którą można wynająć zlokalizowana jest w głębokowodnej części Portu Gdańsk, w tzw. Porcie Północnym. Liczy ok. 26,7 ha. Co ważne, objęta jest aktualnym pozwoleniem na budowę pod nazwą „Budowa Terminalu Przeładunkowo-Składowego w Porcie Północnym w Gdańsku wraz z infrastrukturą techniczną i rozbiórką obiektów budowlanych”. Pozwolenie obejmuje tory kolejowe, parking, drogi i infrastrukturę hydrotechniczną do cumowania statków oraz infrastrukturę niezbędną do składowania i przeładunku. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, nieruchomość przeznaczona jest pod zabudowę produkcyjno – usługową.
Teren z dostępem drogowym i kolejowym
Zarządca portu informuje, że teren jest doskonale skomunikowany. W ostatnich latach wykonano szereg inwestycji, mających na celu doprowadzenie ruchu kolejowego oraz samochodowego do głębokowodnych terminali przeładunkowych. Zarząd portu zmodernizował układ drogowo – kolejowy w Porcie Północnym. Przebudowano i wybudowano 7,2 km dróg, 10 km torów, łącznie z torem dojazdowym do przedmiotowej nieruchomości. Projekt poprawy kolejowego dostępu do portu zrealizowały PKP Polskie Linie Kolejowe. W ramach tego zadania przebudowywanych zostało ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo – drogowych.
– Z kolei o poprawę dostępu do tej części portu, ale od strony morza, zadbał Urząd Morski w Gdyni. Zmodernizował tor podejściowy, dzięki czemu jest on teraz szerszy i głębszy (18 m). Bezpieczne wprowadzanie statków do portu zapewnia też nowa obrotnica. Umożliwia dwukierunkową żeglugę jednostek, również tych o większych parametrach, które wcześniej nie mogły jednocześnie wpływać i wypływać z tej części portu. Kolejnym milowym krokiem było zakończenie budowy falochronów zewnętrznych, bez których funkcjonowanie terminali wysuniętych w morze stałoby pod znakiem zapytania – informuje ZMPG.
– W przypadku Deepwater jesteśmy otwarci na różne propozycje ze strony biznesu. Spodziewamy się poważnych ofert w różnych konfiguracjach, uwzględniających trendy obrotu portowo-morskiego i gospodarczego naszego regionu i Europy. Przy tak dużej powierzchni terenu, unikalnie położonego, musimy zadbać o jego jak najlepsze wykorzystanie
– wyjaśnia Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Najemca musi zainwestować 250 mln zł
ZMPG planuje najem długoterminowy – na 30 lat. Potencjalni inwestorzy na złożenie ofert mają czas do 21 marca 2025 r. W ofercie muszą wskazać wartość nakładów trwale związanych z nieruchomością, które nie mogą być mniejsze niż 250 mln zł. Ponadto, zgodnie ze specyfikacją przetargową, minimalna ilość przeładowywanych tam towarów nie może być niższa niż 2 mln ton rocznie. O tym, jakie będą to grupy ładunkowe, zdecyduje rynek.
W maju 2024 r. ZMPG odwołał bez podania przyczyn przetarg na Deepwater. Wówczas postępowanie dotyczyło oddania w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni nieco mniejszej – ok. 24 ha. W zamyśle zarządcy portu, w miejscu tym miał powstać terminal agro. Przetarg był przedmiotem zainteresowania kilku podmiotów, które skierowały do ZMPG prawie 300 pytań. Firmy te zgłaszały postulaty wskazujące na istotną potrzebę zmiany warunków przetargu. ZMPG przystał na te sugestie, odwołał przetarg przed terminem składania ofert, a następnie po wprowadzeniu zmian, ponownie ogłosił, ale już w oparciu o nowe warunki.