Torpol wybuduje tory do Portu Morskiego Police

Maszyna torowa
TORPOL

30 czerwca 2025 r. w siedzibie Grupy Azoty Zakłady Chemiczne „Police” podpisano umowę na realizację zadania rozbudowy infrastruktury kolejowej linii kolejowej nr 406 oraz budowy węzła/bocznicy kolejowej „Port Police” wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Wykonawcą prac jest spółka Torpol. Kontrakt z nią opiewa na ok. 201,6 mln zł brutto (ok. 163,9 mln zł netto).

Inwestycja jest wykonywana w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police realizowanego w ramach projektu pn.: „Utworzenie kolejowego dostępu do Portu Morskiego w Policach”. Projekt obejmuje częściową rozbudowę stacji Police położonej na linii kolejowej nr 406 oraz budowę nowej jednotorowej linii kolejowej nr 437 Police – Port Morski Police wraz z bocznicą „Stacja Port Police”. Dzięki realizacji projektu powstanie długo oczekiwane bezpośrednie połączenie kolejowe z portem, co umożliwi efektywniejszy transport surowców oraz zwiększy liczbę obsługiwanych składów towarowych.

W ramach zadania zostanie wybudowane ok. 9 km torów i 20 rozjazdów wraz z siecią trakcyjną. Wybudowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a sterowanie nimi odbywać się będzie z nowo budowanej nastawni. W ramach prac na skrzyżowaniu nowej linii kolejowej z ulicą Jasienicką, leżącą w ciągu drogi wojewódzkiej nr 114, powstanie wiadukt drogowy. Zakres prac obejmuje również przebudowę sieci uzbrojenia podziemnego (sieci elektroenergetycznej, telekomunikacyjnej, sanitarnej oraz wodno-kanalizacyjnej).

Ze względu na położenie inwestycji i skomplikowane warunki gruntowo-wodne wymagane będzie wykonanie wzmocnienia terenu poprzez zabudowanie ok. 270 000 mb (red. metr bieżący) kolumn żwirowo betonowych. Natomiast dla zachowania ciągłości szlaków migracyjnych zwierząt pod linią kolejową wykonane zostaną również dwa przejścia dla płazów.

– W ostatnich latach byliśmy odpowiedzialni m.in. za modernizację kolejowego dostępu do portów w Gdańsku, Szczecinie oraz Świnoujściu, dzięki czemu zdobyliśmy duże doświadczenie we współpracy z zarządami portów, czyli zamawiającymi spoza PKP PLK. Bardzo cenimy tę współpracę i liczymy na sprawną realizację kluczowego dla Morskiego Portu Police kontraktu – komentuje Konrad Tuliński prezes spółki Torpol..

Wartość zawartej umowy opiewa na ok. 201,6 mln zł brutto (ok. 163,9 mln zł netto), a okres realizacji wynosi 31 miesięcy od daty zawarcia umowy. Wspólnym inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane