Szwajcarski przewoźnik kolejowy Hupac Intermodal rozpocznie wkrótce budowę pierwszego w Polsce i w naszej części Europy terminalu przeładunkowego. Na generalnego wykonawcę obiektu została wybrana Firma Budowlana Anna-Bud. W terminalu będą formowane 800-metrowe pociągi z ładunkami do Rosji i Chin.
Firma Anna-Bud podpisała już umowę na realizację inwestycji “Budowa terminalu Brwinów, zespól obiektów magazynowo – składowych wraz z niezbędną infrastrukturą, bocznicą i drogą dojazdową”. W ramach zaplanowanych prac, wykonawca ma wykonać pięć zadań: budowę terminalu i bocznicy, drogi dojazdowej, budowę studni i systemu odprowadzania wody deszczowej.
Infrastruktura dojazdowa do projektowanego terminalu jest już gotowa. W 2018 r. wybudowano w okolicy drogę gminną, a rok później do terminalu doprowadzono dwa tory (201 i 207) o łącznej długości 1490 m.
W podwarszawskim terminalu będą konsolidowanie pociągi do Rosji i Chin, wiozące towary z całej Europy. O roli obiekltu opowiedział na jesieni podczas konferencji Polish Swiss Innovation Day David Aloia, dyrektor zarządzający Shuttle Nord-East w Hupac. – Kiedy w 1967 r. powstał Hupac, przewozy były realizowane na trasie północ-południe. Aktualnie ładunki są przesyłane także na trasie wschód-zachód, co wymaga stworzenia nowej infrastruktury – tłumaczył Aloia. – Polska jest bramą dla ładunków przywożonych ze wschodu – wyjaśnił.
W pierwszej fazie inwestycji na terminalu o powierzchni 140 tys. mkw. (cały teren ma 300 tys. mkw.) powstanie 5 torów, a obsługę kontenerów zapewnią 3 reach stackery oraz traktor. W obiekcie powstanie system OCR, a także system testowania hamulców. W terminalu będzie obsługiwanych 4-5 par pociągów dziennie.
W drugim etapie inwestycji, którego termin realizacji nie jest jeszcze znany, liczba torów w terminalu zwiększy się do ośmiu. Zainstalowane zostaną też suwnice bramowe.
Terminal intermodalny w Brwinowie jest jednym z dwóch takich obiektów zaplanowanych przez Hupac w Europie Środkowo-Wschodniej. Drugi powstanie w Mińsku na Białorusi.