Litwa została europejskim hubem chińskiej poczty

Lietuvos Paštas

Nie Poczta Polska, ale Poczta Litewska stała się dystrybutorem chińskich przesyłek na Europę. W wielkanocny weekend do terminalu intermodalnego w Wilnie po 9 dniach podróży przyjechał z Chin pociąg załadowany 42 kontenerami. We wszystkich były przesyłki pocztowe, które następnie trafiły do odbiorców w 30 krajach. Przed wybuchem pandemii koronawirusa China Post wysyłała większość przesyłek do Europy drogą lotniczą.

– Współpracę z China Post w zakresie kolejowego transportu przesyłek pocztowych nawiązaliśmy w lipcu 2019 r. Do niedawna otrzymywaliśmy niewielkie ilości przesyłek. Współpraca przeszła okres globalnej kwarantanny i znowu zabiera rozpędu. Na Litwę nie docierają już pojedyncze kontenery, ale całe składy intermodalalne. Po raz pierwszy w historii przysłany został pełen pociąg pocztowy z Chin do Europy – informuje Asta Sungailienė, dyrektor generalna Lietuvos Paštas.

Szefowa spółki dodaje, że poczta litewska jest odpowiedzialna za dystrybucję paczek dostarczanych na terenie całej Europy. – Bierzemy na siebie dużą odpowiedzialność, ale jest to też oznaka dużego uznania dla naszych pracowników – dodaje Sungailienė.

Pociąg przywiózł do Wilna ponad 260 ton przesyłek, które trafią do 30 krajów. Najwięcej ładunków wyjechało od Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii i Węgier. Przesyłki do odbiorców z Litwy znajdowały się tylko w dwóch kontenerach.

Lietuvos Paštas od wtorku przekazuje przesyłki operatorom pocztowym w poszczególnych krajach. W procesach dostarczania listów i paczek bierze udział wiele podmiotów logistycznych.

.

Asta Sungailienė zapowiada przyjazd kolejnych chińskich pociągów pocztowych. Współpraca z China Post stała się możliwa po podpisaniu w 2018 r. memorandum w sprawie ściślejszej współpracy między pocztą litewską a pocztą chińską. Stronami umowy były Ministerstwo Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej oraz Chiński Urząd Pocztowy. W międzyczasie ustalono, że pociągi będą wyjeżdżały do Wilna nową trasą – z miasta Chongqing w Chinach.

Do niedawna większość przesyłek pocztowych z Chin docierało do Europy drogą lotniczą. Wraz z zaostrzeniem wymogów bezpieczeństwa transportu lotniczego oraz zwiększeniem kosztów tego transportu, China Post zdecydowała się wysyłać większe ilości przesyłek koleją.

Operatorem pociągu na terenie Litwy jest tamtejszy przewoźnik kolejowy LG Cargo, który niedawno zawarł list intencyjny o współpracy z PKP Cargo.

Przypominamy, że w 2007 r. Poczta Polska miała stać się dystrybutorem China Post i kolportować paczki z Aliexpress do 30 europejskich państw. Ówczesny prezes PP Przemysław Sypniewski twierdził nawet, że Polska będzie wysyłać przesyłki do Państwa Środka. – Korzyści z pośrednictwa Poczty w handlu z Chinami czerpać będą także polskie przedsiębiorstwa. Kraj z 1,3 mld potencjalnych klientów jest idealnym rynkiem docelowym dla eksportu. Nawet drobni producenci i sprzedawcy mogliby z łatwością dotrzeć do chińskich klientów. Dzięki szybszej dostawie i większemu asortymentowi, korzyści będą mogą mogli odnieść klienci w obu krajach – mówił Sypniewski.

Podobne wiadomości
Komentarze (2)
  1. Patrząc na ostatnie wydarzenia w PP jak wymiana prezesa na ministra z MON i zmuszanie listonoszy do noszenia kart wyborczych to trzeba przyznać Chińczykom – dobrze wybrali.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane