Niemiecki przewoźnik kolejowy DB Cargo ogłosił rozbudowę floty wagonów w segmencie Full Load Solutions (FLS). W planach jest zakup ponad tysiąca nowych wagonów, m.in. do transportu kontenerów i wagonów kieszeniowych do przewozu naczep.
Decyzja o inwestycji w wagony wynika z rosnącego popytu na efektywny tabor kolejowy. Nowe wagony, w tym modele kieszeniowe, platformy do przewozu kontenerów oraz specjalistyczne konstrukcje do ładunków ponadnormatywnych, zostaną wprowadzone do eksploatacji etapowo w latach 2026–2028.
Flota FLS, licząca obecnie około 5000 jednostek, wzrośnie o 20 proc., co pozwoli na obsługę większej liczby bezpośrednich połączeń między centrami produkcyjnymi, portami a odbiorcami końcowymi. W 2024 roku DB Cargo odnotowało wzrost wolumenu przewozów FLS o 12 proc. rok do roku, szczególnie na trasach łączących Niemcy z Europą Południową i Wschodnią. Firma podkreśla, że nowe wagony charakteryzują się wyższą ładownością, lepszą aerodynamiką i kompatybilnością z systemami cyfrowego monitorowania ładunków.
Sigrid Nikutta, prezes zarządu DB Cargo, skomentowała inwestycję:
– Rozbudowa floty FLS to strategiczny krok w kierunku jeszcze bardziej niezawodnego i ekologicznego transportu towarów. Klienci oczekują bezpośrednich, szybkich i przewidywalnych połączeń – a my im to dostarczamy. Nowe wagony to nie tylko większa pojemność, ale także niższa emisja CO₂ na tonokilometr w porównaniu z transportem drogowym.
Inwestycja wpisuje się w szerszy program modernizacji taboru DB Cargo, w ramach którego spółka przeznacza w najbliższych latach ponad 2 miliardy euro na rozwój floty i cyfryzację operacji.
Nowe wagony będą produkowane głównie w Europie, z uwzględnieniem lokalnych dostawców komponentów. Część floty zostanie wyposażona w systemy telematyczne umożliwiające śledzenie ładunku w czasie rzeczywistym oraz automatyczne raportowanie stanu technicznego.













