Działająca na europejskim rynku francuska firma leasingowa Akiem zamówiła 65 lokomotyw Vectron AC i Vectron MS od Siemens Mobility. Jest to jej drugie zamówienie złożone w Siemensie od grudnia 2021, kiedy Akiem zakontraktowało 20 Vectronów.
Akiem złożyło zamówienie na elektrowozy w ramach umowy ramowej na zakup lokomotyw, podpisanej w grudniu 2021 roku. Wówczas firma leasingowa zamówiła 20 pierwszych pojazdów serii Vectron. Pierwsze lokomotywy z aktualnie złożonego zamówienia mają być dostarczone w połowie 2024 r.
– Jesteśmy szczególnie zadowoleni, że Vectron, ze swoją unikalną modułową konstrukcją, będzie miał znaczący wkład we flocie Akiem w transgraniczne europejskie usługi towarowe i pasażerskie. Dzięki temu zamówieniu osiągnęliśmy również kamień milowy w postaci 1500 sprzedanych Vectronów – powiedział Albrecht Neumann, prezes dywizji taborowej w Siemens Mobility.
Zamówione przez Akiem lokomotywy mają maksymalną moc 6,4 megawatów i mogą poruszać się z prędkością maksymalną 200 lub 230 km/h. Mogą być wykorzystywane do transgranicznych przewozów towarowych, jak również do szybkiej obsługi pasażerów w wielu krajach europejskich.
Do tej pory Siemens Mobility sprzedał ponad 1500 lokomotyw Vectron 62 odbiorcom w 16 krajach. Ostatnie duże zamówienie na Vectrony zostało podpisane w styczniu 2022 r., kiedy największy konkurent Akiem – firma leasingowa Railpool zakontraktowała dostawę 70 lokomotyw.
Polscy operatorzy i przewoźnicy kolejowi zakupili już blisko 100 elektrycznych lokomotyw Siemensa (Husarze, Vectrony, Smartrony). Korzystają z nich CARGOUNIT, PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal.