Captrain Polska i STK inwestują w fotowoltaikę

STK, Captrain, Portal TSL

Dwóch przewoźników kolejowych: Captrain Polska i STK podpisało listy intencyjne ze spółką PKP Energetyka, która wykona dla nich instalacje fotowoltaiczne. Urządzenia powstaną na budynkach oraz przy infrastrukturze kolejowej.

Dzięki inwestycji w panele PV, obaj przewoźnicy staną się prosumentami, czyli podmiotami jednocześnie konsumującymi i wytwarzającymi na własne potrzeby energię elektryczną z odnawialnych źródeł. PKP Energetyka podzieli się z Captrain Polska i STK swoim doświadczeniem, zdobytym podczas realizacji podobnych projektów.

Captrain Polska jest niezależnym przewoźnikiem kolejowym operującym na terenie całej Polski, będącym częścią międzynarodowej grupy kapitałowej. Wykorzystuje około 30 lokomotyw spalinowych i elektrycznych oraz prawie 120 wagonów. Specjalizuje się zwłaszcza w transgranicznym transporcie kolejowym w ramach korytarza transportowego Wschód – Zachód, współpracując z przewoźnikami z Litwy, Ukrainy i Rosji. Poza przewozami dla branży automotive i intermodalem oraz towarami masowymi (paliwa, chemikalia, stal, czy węgiel), Captrain Polska zajmuje się także transportem specjalistycznym – np. maszyn torowych oraz przesyłek nadzwyczajnych (m.in. długich szyn).

– Jesteśmy zieloni. Ale stwierdzenie to nie dotyczy tylko oficjalnych barw naszej firmy. W Captrain Polska cenimy ciągły wzrost, jednak pamiętamy także o zrównoważonym rozwoju i dbałości o środowisko naturalne. Kolej już teraz jest najbardziej przyjaznym dla naszej planety środkiem transportu, ale pragniemy, aby jej negatywny wpływ na otoczenie był jeszcze mniejszy. Dlatego planujemy rozpocząć współpracę z PKP Energetyka w celu umieszczenia na naszych budynkach paneli fotowoltaicznych, dzięki którym będziemy mogli produkować czystą energię ze słońca. Zaoszczędzimy i zmniejszymy nasz ślad węglowy – mówi Paweł Szczapiński, prezes Captrain Polska.

STK to prywatna firma kolejowa z tradycjami, obecna na polskim rynku przewozów kolejowych od 2005 r. Początkowo wykonywała przede wszystkim specjalistyczne przewozy ładunków ponadgabarytowych dla producentów sprzętu energetycznego (np. agregatów prądotwórczych). Później poszerzyła zakres swoich usług także o transport paliw i materiałów chemicznych, kontenerów oraz towarów masowych. Spółka wykorzystuje lokomotywy elektryczne i spalinowe oraz wyspecjalizowane wagony przystosowane do różnych rodzajów ładunków. Szczególnie ścisła współpraca łączy STK z przewoźnikami czeskimi i słowackimi.

– Dzięki naszej działalności przewozowej, przez wiele lat ogromne urządzenia i miliony ton ciężkich towarów masowych oraz produktów chemicznych były transportowane w sposób efektywny i bezpieczny dla środowiska naturalnego. Teraz pora na kolejny krok – redukcję naszego zużycia nietrakcyjnej energii elektrycznej pobieranej z zewnętrznych źródeł. Będzie to możliwe dzięki montażowi instalacji fotowoltaicznych na należącej do STK infrastrukturze. Użycie paneli PV pozwoli nam na zmniejszenie bieżących kosztów naszej działalności – podkreśla Grzegorz Hałasiewicz, prezes STK.

Listy intencyjne podpisane przez PKP Energetyka z Captrain Polska i STK to kolejne takie porozumienia z przewoźnikami kolejowymi dotyczące współpracy w pozyskiwaniu energii nietrakcyjnej z odnawialnych źródeł. Wcześniej podobne deklaracje złożyły także PKP Cargo, CTL Logistics, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Koleje Śląskie, Rail Polska, LTE Polska, Transchem i ECCO Rail.

PKP Energetyka, Captrain Polska i STK należą do Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) – inicjatywy branży kolejowej, działającej na rzecz bardziej konkurencyjnego i przyjaznego środowisku transportu kolejowego. W zakresie efektywności energetycznej plany CEEK zakładają zmniejszenie zużycia energii w sektorze o 1,2 TWh do 2030 r. i redukcję do tego czasu emisji CO2 o 1 mln ton. PKP Energetyka pełni rolę integratora tego programu.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane