Lotos Kolej zastępuje „zabytki” nowymi lokomotywami

Lotos Kolej

Przewoźnik wymienia pojazdy trakcyjne, wyprodukowane w latach 1970-1979, czyli ET40, M62, 183 a także wciąż eksploatowane ET22 i EU07, na pojazdy nowe lub zmodernizowane. Wymiana pokoleniowa taboru obniżyła koszty eksploatacyjne lokomotyw, a tym samym koszty funkcjonowania spółki.

W ostatnich kilkunastu miesiącach park lokomotyw Lotos Kolej wzbogacił się łącznie o 13 nowych jednostek, a kolejne 2 są już w drodze. Wysłużone już pojazdy trakcyjne zostały wymienione na nowe o wyższych parametrach technicznych. Przekłada się to na wyższy współczynnik dostępności, co z kolei wpływa na efektywność przynosząc spółce wymierne korzyści.

W 2019 roku firma pozyskała 10 nowych lokomotyw, a w 2020 kolejne trzy. Są to pojazdy trakcyjne polskiej produkcji firmy Newag (DRAGON 2, Griffin oraz 6Dg), a także wyprodukowane przez Siemens – Vectrony. Zgodnie z planem, już czerwcu park lokomotyw gdańskiej spółki zasilą kolejne dwie lokomotywy.

Nowy tabor Lotos Kolej, podobnie jak eksploatowane już wcześniej przez spółkę lokomotywy Bombardiera typu TRAXX, cechuje się wysokim współczynnikiem dostępności, który nie jest możliwy do uzyskania przez 40-50 letnie egzemplarze. Poprzez wydłużenie cykli utrzymaniowych, znacząco zmniejszyła się liczba planowych przeglądów oraz napraw okresowych. Współczynnik dostępności lokomotyw w LOTOS Kolej oscyluje obecnie w granicach 95 procent. Dzięki temu spółka ma do dyspozycji więcej pojazdów trakcyjnych, co wpływa na zwiększony potencjał przewożonego wolumenu.

– Działamy wielotorowo, a unowocześnienie floty lokomotyw przekłada się bezpośrednio na współczynnik dostępności. Kluczowe są rozwiązania wypracowane przez Zakład Gospodarowania i Utrzymania Lokomotyw, którego działania prowadzą do jak najefektywniejszego wykorzystania użytkowanego taboru, dzięki wypracowanej wysokiej sprawności technicznej. Współpracujemy z serwisami, które zapewniają dobrą jakość świadczonych usług. Ponadto szczególną wagę przykładamy do kontroli wykonywanych przeglądów i napraw, a także do jakości użytych części oraz podzespołów lokomotyw. Dużym atutem jest Mobilny System Logistyki Kolejowej (mSLK), który poprzez innowacyjne rozwiązania z zakresu IT wspomaga pracę Zakładu – mówi Krzysztof Wiktorowicz, członek zarządu Lotos Kolej.

Nowe typy lokomotyw zastępują „leciwe” pojazdy trakcyjne, wyprodukowane w latach 1970-1979, do niedawna użytkowane przez Lotos Kolej, tj. ET40, M62, 183 czy jeszcze obecnie eksploatowane typy ET22 oraz EU07, które cechowała niska sprawność techniczna wynikająca z ich wieku. Ponadto dobiegł końca proces modernizacji własnych lokomotyw manewrowych SM42 na 6Dg.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane