Komisja Europejska dała „zielone światło” dla objęcia przez Lufthansa Group 41 proc. udziałów we włoskich państwowych liniach lotniczych ITA Airways (Italia Trasporto Aereo), utworzonych po bankructwie linii Alitalia w 2021 r.
Zgodę wydał Organ ds. konkurencji Komisji Europejskiej. Deutsche Lufthansa może stać się inwestorem ITA Airways pod pewnymi warunkami. Zakończenie transakcji dokona się w IV kwartale 2024 roku. Lufthansa zapowiada szybką integrację włoskiego przewoźnika ze swoimi strukturami.
– Zgoda wydana przez Brukselę to doskonała wiadomość dla ITA Airways i Lufthansy, a zwłaszcza dla wszystkich pasażerów latających do i z Włoch. Z niecierpliwością czekamy na powitanie ITA Airways i jej pracowników jako nowego członka naszej rodziny linii lotniczych. Decyzja KE jest także wyraźnym sygnałem dla rozwoju ruchu lotniczego w Europie, który może skutecznie sprawdzić się w światowej konkurencji – powiedział Carsten Spohr, dyrektor generalny Deutsche Lufthansa.
O zgodę KE zabiegała Lufthansa, włoskie Ministerstwo Gospodarki i Finansów oraz ITA Airways. Dzięki niej najpierw dojdzie do przejęcia pakietu 41 procent w ITA Airways a później do nabycia pozostałych udziałów przez Deutsche Lufthansa za wkład kapitałowy w wysokości 325 mln euro, co zostało uzgodnione już w maju 2023 r. Zakończenie inwestycji nastąpi poprzez podwyższenie kapitału. Zamknięcie transakcji ma nastąpić w czwartym kwartale 2024 r. Wymaga to zarówno wcześniejszego wdrożenia środków zaradczych wynegocjowanych z Komisją UE, jak i zgody innych organów ds. konkurencji spoza UE. Opcje na zakup pozostałych udziałów w ITA Airways zostały uzgodnione pomiędzy Lufthansa Group a MEF i będą mogły zostać zrealizowane najwcześniej od 2025 roku.
Flot ITA Airways w marcu 2024 r. składała się z 76 samolotów marki Airbus. W planach była dostawa co najmniej kilku kolejnych Airbusów.
Po zamknięciu akwizycji ITA Airways stanie się piątą sieciową linią lotniczą ściśle zintegrowaną z Grupą Lufthansa, zachowując jednocześnie markę ITA Airways. Włochy staną się zaś piątym „rynkiem macierzystym” Grupy Lufthansa. Będzie to wówczas drugi co do wielkości rynek Grupy Lufthansa pod względem przychodów, po Niemczech i USA. Pod względem produktu krajowego brutto Włochy są trzecią co do wielkości gospodarką w Europie.