Nowa trasa kolejowa z Chin do Niemiec przez Polskę

PKP Cargo

Do Niemiec dotarł pierwszy pociąg kontenerowy z Chin, który przyjechał do Europy nową trasą – przez Obwód Kaliningradzki i Polskę. Granicę wewnętrzną UE skład pokonał na przejściu Braniewo-Mamonowo. Jego operatorem w naszym kraju było PKP Cargo.

Kolej Kaliningradzka poinformowała, że wspólnie z UTLC ERA, PKP Cargo i Metrans (Polonia) – spółką zależną Hamburger Hafen und Logistik (HHLA), rozpoczęto transport kontenerów na trasie Chiny-Europa-Chiny-Chiny prowadząc składy nowym szlakiem.

Pierwszy pociąg testowy z miasta Xi’an City (Prowincja Shaanxi, Chiny Północno-Zachodnie) dotarł 3 lipca 2020 r. na stację Dzierżyńska-Nowa w Kaliningradzie. Tam kontenery załadowano na wagony o rozstawie osi 1435 mm, a następnie wysłano do terminalu Gądki pod Poznaniem, a stamtąd do Mannheim w Niemczech.

Całkowity czas podróży z Chin do Kaliningradu wyniósł 11 dni. Pociąg przewiózł 86 TEU ładunku, w tym odzież, obuwie, towary konsumpcyjne, sprzęt elektroniczny i części samochodowe. W pierwszym etapie planowane jest wysyłanie pociągu kontenerowego z Xi’an City do Mannheim dwa razy w tygodniu. W zależności od wyników transportu testowego na nowej trasie przez Kaliningrad częstotliwość może zostać zwiększona.

Pociągi z Chin docierają do Europy przeważnie przez Małaszewicze, czyli przez granicę białorusko-polską. Tomasz Mioduszewski, dyrektor generalny Metrans (Polonia) tłumaczy, że przejście kolejowe w Braniewie jest alternatywą dla Małaszewicz. – Możliwości operacyjne na tym przejściu są mniejsze, ale oferuje ono pewien potencjał – twierdzi Mioduszewski.

Rosjanie od dawna testują różne trasy przejazdu pociągów z Chin do Europy. Trzy miesiące temu Kolej Kaliningradzka informowała, że do Kaliningradu dotarł inny pociąg testowy z chińskiego Xi’an. Składa się z 49 kontenerów czterdziestostopowych z towarami konsumpcyjnymi. Po przeładowaniu w porcie w Kaliningradzie pociąg wysłany drogą morską do Rostocku. Całkowity czas dostawy z Chin do Niemiec taką trasą miał wynieść nie więcej niż 14 dni. Transport wyłącznie drogą morską zająłby 45 dni.

Pomimo trudnej sytuacji wynikającej z ograniczeń epidemiologicznych, w okresie od maja do czerwca 2020 r. przez UTLC ERA i Kolej Kaliningradzką przetransportowanych zostało 8214 TEU ładunków w kontenerach. To sześć razy więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. W maju i czerwcu 2019 r. było to bowiem 1308 TEU. Znaczny wzrost to efekt m.in. rozwoju projektów multimodalnych.

Utworzona w 1992 roku Kolej Kaliningradzka jest najmniejszą pod względem długości obsługiwanych tras spółką zależną Kolei Rosyjskich.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane