Nowa trasa kolejowa z Chin do Niemiec przez Polskę

PKP Cargo

Do Niemiec dotarł pierwszy pociąg kontenerowy z Chin, który przyjechał do Europy nową trasą – przez Obwód Kaliningradzki i Polskę. Granicę wewnętrzną UE skład pokonał na przejściu Braniewo-Mamonowo. Jego operatorem w naszym kraju było PKP Cargo.

Kolej Kaliningradzka poinformowała, że wspólnie z UTLC ERA, PKP Cargo i Metrans (Polonia) – spółką zależną Hamburger Hafen und Logistik (HHLA), rozpoczęto transport kontenerów na trasie Chiny-Europa-Chiny-Chiny prowadząc składy nowym szlakiem.

Pierwszy pociąg testowy z miasta Xi’an City (Prowincja Shaanxi, Chiny Północno-Zachodnie) dotarł 3 lipca 2020 r. na stację Dzierżyńska-Nowa w Kaliningradzie. Tam kontenery załadowano na wagony o rozstawie osi 1435 mm, a następnie wysłano do terminalu Gądki pod Poznaniem, a stamtąd do Mannheim w Niemczech.

Całkowity czas podróży z Chin do Kaliningradu wyniósł 11 dni. Pociąg przewiózł 86 TEU ładunku, w tym odzież, obuwie, towary konsumpcyjne, sprzęt elektroniczny i części samochodowe. W pierwszym etapie planowane jest wysyłanie pociągu kontenerowego z Xi’an City do Mannheim dwa razy w tygodniu. W zależności od wyników transportu testowego na nowej trasie przez Kaliningrad częstotliwość może zostać zwiększona.

Pociągi z Chin docierają do Europy przeważnie przez Małaszewicze, czyli przez granicę białorusko-polską. Tomasz Mioduszewski, dyrektor generalny Metrans (Polonia) tłumaczy, że przejście kolejowe w Braniewie jest alternatywą dla Małaszewicz. – Możliwości operacyjne na tym przejściu są mniejsze, ale oferuje ono pewien potencjał – twierdzi Mioduszewski.

Rosjanie od dawna testują różne trasy przejazdu pociągów z Chin do Europy. Trzy miesiące temu Kolej Kaliningradzka informowała, że do Kaliningradu dotarł inny pociąg testowy z chińskiego Xi’an. Składa się z 49 kontenerów czterdziestostopowych z towarami konsumpcyjnymi. Po przeładowaniu w porcie w Kaliningradzie pociąg wysłany drogą morską do Rostocku. Całkowity czas dostawy z Chin do Niemiec taką trasą miał wynieść nie więcej niż 14 dni. Transport wyłącznie drogą morską zająłby 45 dni.

Pomimo trudnej sytuacji wynikającej z ograniczeń epidemiologicznych, w okresie od maja do czerwca 2020 r. przez UTLC ERA i Kolej Kaliningradzką przetransportowanych zostało 8214 TEU ładunków w kontenerach. To sześć razy więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. W maju i czerwcu 2019 r. było to bowiem 1308 TEU. Znaczny wzrost to efekt m.in. rozwoju projektów multimodalnych.

Utworzona w 1992 roku Kolej Kaliningradzka jest najmniejszą pod względem długości obsługiwanych tras spółką zależną Kolei Rosyjskich.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane