Partię 44 wagonów – platform kontenerowych serii Sggrs odebrała z końcem kwietnia spółka PKP CARGO. Jest to pierwsza dostawa pojazdów pozyskanych w ramach umowy podpisanej z konsorcjum firm Wagony Świdnica i ASTRA RAIL Industries (z grupy Greenbrier). Wszystkie wagony mają być dostarczone w tym i przyszłym roku.
W ramach umowy z konsorcjum wykonawców park taborowy PKP CARGO wzbogaci się o 220 nowych wagonów platform serii Sggrs. Spółka nabyła wagony platformy w ramach realizacji projektu nr POIS.03.02.00-00-0045/18 pn.: „Lokomotywy wielosystemowe i wagony przeznaczone do przewóz intermodalnych”. Zakupy wagonów są objęte dofinansowaniem z funduszy unijnych (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach działania 3.2 oś priorytetowa III) w wysokości 50 proc. kosztów kwalifikowalnych.
Wartość całego projektu: 243 mln zł
W ramach tego samego zadania PKP CARGO zakupi pięć lokomotyw wielosystemowych, które zostaną dostarczone w 2022 roku. Te pojazdy zapewnią możliwość pokonywania przez pociągi granic różnych państw w Europie bez konieczności wymiany lokomotyw, co skróci czas przejazdu. Wartość całkowita projektu „Lokomotywy wielosystemowe i wagony przeznaczone do przewóz intermodalnych” to ponad 243 mln zł, a dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie ponad 92 mln zł.
Kontrakt z konsorcjum firm Wagony Świdnica i ASTRA RAIL Industries przewiduje dostarczenie PKP CARGO platform serii Sggrs o łącznej długości ładunkowej 80` z układem trzpieni umożliwiającym przewóz kontenerów w konfiguracji 4 x 20`, 2 x 40` i 2 x 30` z prędkością maksymalną 120 km/h. Wszystkie nabywane wagony w ramach projektu są zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI), tj. TSI – WAG (wagony) oraz TSI – NOI (hałas). Posiadają układy hamulcowe wyposażone w kompozytowe wstawki hamulcowe typu K. Mogą być bez przeszkód eksploatowane w komunikacji międzynarodowej na sieciach kolejowych o prześwicie toru 1435 mm.
Drugi kontrakt na 936 wagonów
W marcu 2019 r. Spółka podpisała umowę ze słowacką firmą Tatravagónka na dostawę 936 nowych wagonów platform z terminem realizacji do 31 grudnia 2022 r. W sumie park taborowy PKP CARGO S.A. do końca 2022 roku powiększy się o 1156 wagonów przeznaczonych do przewozów intermodalnych. – Inwestycje w nowoczesny tabor podniosą możliwości operacyjne i konkurencyjność PKP CARGO. Potencjał rynku kolejowych przewozów intermodalnych jest wyższy niż obecnie realizowane przewozy i w kolejnych latach utrzymają się wysokie wzrosty w tym segmencie. Nowe wagony i lokomotywy dadzą nam możliwość obsłużenia znacznie większych potoków ładunków w ruchu krajowym i międzynarodowym – podkreśla Witold Bawor, członek zarządu ds. operacyjnych PKP CARGO.